Torsdag ble strømmen skrudd på. Dermed kan du lade på de nye
ladestolpene til Tesla på Gardermoen.
Ladestolpene har lang nok kabel til at alle bilmodeller
kan lade, uten å måtte parkere kreativt – og i mange tilfeller oppta to
ladeplasser.
Motor testet de nye ladestolpene med en av de
vanskeligste bilmodellene, Jaguar I-Pace. Rygger du inn mot ladestolpen, er kabelen
mer enn lang nok til at du kan strekke den frem til ladeinntaket foran
førerdøren.
Jaguaren og Audi e-tron er sammen med Ford Mustang Mach-E bilmodellene som har hatt størst utfordringer på Teslas ladeplasser.
Kortbetaling
Ladeanlegget på Gardermoen er med sine 20 nye ladestolper
av typen V4 blant de første V4-anleggene i Europa.
I tillegg til lengre kabel, har de også betalingsterminal
for kort. Kortbetaling fungerer imidlertid ikke ved åpningen, men vil bli aktivert
i løpet av året, opplyser Tesla.
Annonse
«Bare» 250 kW
Mange har forventet høyere ladehastighet på de nye
stolpene. Det blir det ikke. Ladestolpene lader med 250 kW, det samme som
Teslas V3-ladestolper.
– Men V4-superladerne er fremtidssikret, slik at de kan
gi høyere effekt enn 250 kW i framtiden, opplyser Tesla.
Etter det Motor forstår, vil de fleste nye ladeanleggene til
Tesla fremover få V4-stolper. Eksisterende ladeanlegg får ikke nye stolper så
lenge de eksisterende stolpene fungerer.