2023 kan bli et rekordår for bompenger, ifølge NAF. Ifølge organisasjonen vil staten kunne hente inn 16 milliarder kroner på denne måten neste år.
For 2022 ligger summen an til å bli 12,9 milliarder.
Dette synes nordmenn er for mye, ifølge en undersøkelse utført av Norstat for NAF. Her svarer 49 prosent at bompengeregningen er for høy. I gruppene med lavere inntekter er dette tallet nesten 60 prosent. [Se tabeller nederst i saken.]
Økningen i bompenger har kommet over tid. På ti år har andelen husholdninger som må betale bompenger på hverdagsreisen økt, i tillegg til at innbetalingene har steget i kroner og øre, viser forskning fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
Fra neste år øker regjeringen andelen elbiler skal betale i bompenger til 70 prosent. NAF er sterkt kritisk til dette.
– Bompenger går mest ut over de som ikke har alternativer til bil på hverdagsreisen. Å skaffe seg en elbil har derfor vært en måte for folk å få ned regninga på, sier NAFs pressesjef Ingunn Handagard.
Nylig leverte Skatteetaten og Statens vegvesen en utredning om veiprising. I rapporten vil etatene beholde dagens bompengesystem, samtidig som de vil innføre kilometeravgift for elbiler.
– Bompenger og veiprising sammen er en utrolig dårlig idé. Vi ser allerede nå at folk sliter med de høye bompengene. Å legge ekstra avgifter på toppen av dette, vil kunne prise mange bort fra veien og ramme enda mer usosialt enn i dag, sier Handagard.
Andelen som mener at bompengene er for høye for deres økonomi, fordelt på inntekt
Total
0–200.000
200.001–400.000
400.001-500.000
500.001-600.000
600.001-700.000
700.001-800.000
800.001-1000.000
1.000.001+
Svært uenig/uenig
17 %
5 %
13 %
17 %
17 %
26 %
23 %
32 %
29 %
Verken enig eller uenig/vet ikke
34 %
37 %
26 %
40 %
31 %
40 %
32 %
31 %
39 %
Enig / svært enig
49 %
58 %
61 %
43 %
52 %
35 %
45 %
37 %
32 %
Undersøkelsen er utført av Norstat for NAF i september 2022, en landsrepresentativ undersøkelse med 1005 spurte