Undersøkelse:
Én av ti sier de aldri skal ha elbil
Hver tiende nordmann har sterke motforestillinger.
Det viser tall fra en undersøkelse Norstat har gjort for NAF.
Nesten halvparten av de spurte sier de skal kjøpe seg elbil neste gang de bytter bil, men noen sier tvert nei. Og denne andelen har ligget fast i seks år.
Det er spesielt i distriktene at andelen elbilskeptikere er stor. Her svarer nær en av fem – 18 prosent – at deres neste bil absolutt ikke blir en elbil.
– Det finnes en hard kjerne som er veldig bestemt på at de aldri skal ha elbil. Vi har målt dette i mange år nå, og andelen elbilmotstandere er overraskende stabil på rundt 10 prosent. Andelen har vært den samme siden 2017, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Politisk mål
– Samtidig har andelen som ønsker elbil som neste bil, økt jevnt og trutt, fra 30 prosent i 2017 til 47 prosent i 2023. Rundt halvparten av denne veksten er tvilere som har blitt mer positive til elbil over tid. Resten er folk som har vært litt negative til elbil, men som nå er positive, sier han.
Sødal minner om Stortingets mål er at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025.
Vil fjerne avgift
– Det kan være vanskelig å overbevise den siste tidelen av befolkningen som fortsatt sier det er uaktuelt med elbil. Det blir ikke lettere nå som avgiftene for å kjøpe både nye og brukte elbiler øker, samtidig som bompengene for elbiler øker, sier han.
Sødal mener regjeringen og SV bør reversere vektavgiften som ble innført fra nyttår.
– Vektavgiften treffer de tunge bilene hardest, og det er gjerne de bilene med litt størrelse og god lastekapasitet som passer bra for folk i distriktene, sier han.