MISNØYE I USA: En Polestar med Oregon-skilter.
Foto: DRBURTONI, FLICKR
USA-undersøkelse:
Elendige tall for europeiske giganter, Tesla og Polestar
Volkswagen, Audi og Volvo får en real nesestyver i en ny, amerikansk undersøkelse. Eneste trøst er at tre elbilmerker gjør det enda dårligere.
Eiere rapporterer bare flere og flere feil ved nye biler, slo J.D. Power fast i fjor.
Årets tall viser ingen forbedring, tvert imot.
Analyseselskapet har bedrevet omfattende innsamling av informasjon om kvaliteten på nye biler siden 1987. I årets undersøkelse har 99.144 bileiere deltatt.
Det som måles, er antallet innmeldte feil per 100 biler.
Tidligere har tallene utelukkende vært basert på brukernes egenrapportering, med de svakhetene som følger av denne fremgangsmåten.
Det er endret i år. I tallene for 2024 er nemlig også opplysninger fra flere hundre tusen verkstedbesøk inkludert.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Brukertrøbbel
Et par forbehold er likevel på sin plass:
● Dette er en nybil-undersøkelse, det har derfor vært mulig å svare på undersøkelsen etter bare 90 dagers eierskap.
● Brukerne rapporterer til en viss grad om ting de ikke forstår, behersker eller liker. Det velkjente problemet med førerassistanse som varsler om alt mulig, blir nevnt. Et annet eksempel er alarmer som skal gjøre deg oppmerksom på om du har glemt et barn i baksetet. Et tredje: Mange har trøbbel med Teslas nye blinklys, selv i et land med relativt få rundkjøringer.
● Og, selvsagt – mange av merkene er lite relevante for de fleste, norske bilkjøpere.
På årets liste er det noen ganske ekstreme utslag. Fjorårs-«vinneren» Dodge endte nesten sist, med bare Polestar bak seg. Alfa Romeo sto for et nesten like dramatisk fall.
Om dette skyldes de nye verkstedtallene, skal være usagt. Tradisjonelt har det vært slik at nylanseringer har ødelagt statistikken for en del merker. Barnesykdommer, rett og slett.
Premium = dårligere
Noen andre funn som er verdt å merke seg:
Svært mange av problemene oppstår i det man på IT-språk ville kalt «brukergrensesnittet». Bilkjøperne rapporterer om feil ved infotainmentsystemer, skjermer, knapper, hendler, Android Auto og Apple CarPlay.
Premiumbiler gjør det dårligere enn andre. Snittet for disse er 232 feil per 100 biler, mot 181 for de øvrige. Dette kan kanskje skyldes mer komplisert teknologi og/eller høyere forventninger hos kjøperne.
Nybillukt er ikke hva det var. I både økende grad og antall rapporteres det om ubehagelig lukt i bilene, og den synes ironisk nok å komme fra friskluftanleggene. Nissan og Kia er hederlige, og eneste, unntak.
Personene i undersøkelsen har besvart 227 spørsmål. Deres respons er delt inn i ni kategorier, samt «uspesifisert».
De ni spesifiserte er:
- Infotainment
- Funksjoner, kontroller, skjermer
- Eksteriør
- Førerassistanse
- Interiør
- Motor
- Seter
- Kjøreopplevelse
- Klimakontroll
Her er tallene
Tesla, Rivian eller Polestar, som alle har svært dårlige tall, er halvoffisielle deltakere. Årsaken er at disse nekter J.D. Power å innhente opplysninger i noen stater.
Rapporterte feil per 100 biler
Merke
|
2024
|
2023
|
2022
|
Ram | 149 | 141 | 186 |
Chevrolet | 160 | 166 | 147 |
Hyundai | 162 | 188 | 185 |
Kia | 163 | 170 | 156 |
Buick | 164 | 162 | 139 |
Nissan | 166 | 180 | 167 |
Porsche | 172 | 167 | 200 |
Lexus | 174 | 171 | 157 |
Ford | 179 | 201 | 167 |
Honda | 181 | 190 | 183 |
Mini | 182 | 179 | 168 |
Subaru | 183 | 185 | 191 |
Genesis | 184 | 176 | 156 |
Infiniti | 187 | 212 | 204 |
Jaguar | 188 | 185 | 210 |
Mitsubishi | 191 | 193 | 226 |
Toyota | 192 | 194 | 172 |
Acura | 193 | 207 | 192 |
Gjennomsnitt, alle merker | 195 | 192 | 180 |
Jeep | 200 | 191 | 199 |
GMC | 201 | 167 | 162 |
BMW | 206 | 192 | 165 |
Mercedes-Benz | 206 | 201 | 189 |
Cadillac | 214 | 170 | 163 |
Land Rover | 214 | 203 | 193 |
Lincoln | 224 | 208 | 167 |
Alfa Romeo | 226 | 143 | 211 |
Mazda | 232 | 203 | 180 |
Volkswagen | 241 | 249 | 230 |
Audi | 242 | 221 | 239 |
Volvo | 242 | 250 | 256 |
Tesla* | 266 | 257 | 226 |
Rivian** | 266 | | |
Dodge | 302 | 140 | 143 |
Polestar* | 316 | 313 | 328 |
Kilde J.D. Power * Tesla og Polestar deler ikke all informasjon ** Det gjør heller ikke Rivian – som er med for første gang, og derfor mangler tall fra 2023 og 2022
Les alle Motors biltester: