TILVEKST: EX30 er med på holde bra fart i salget til Volvo på verdensbasis.

Stor elektrisk vekst:

Volvo går med strømmen

Volvos salgsutvikling er elektrisk, i motsetning til svært mange andre merker i dagens internasjonale bilmarked.

Publisert Sist oppdatert

Mens mange andre bilmerker sliter med å få solgt sine elbiler, er det nettopp elbilene som leverer vekst hos Volvo.

I september viste salget av elektriske Volvo-modeller en økning på 66 prosent på verdensbasis. Samtidig som det totale salget av Volvo-er i samme måned steg med én prosent, sammenliknet med september i fjor.

EX30

Det ble levert 15.243 elbiler, tallene for ladehybrider var 14.931, mens antallet mildhybrider og biler med kun forbrenningsmotor var 32.284. Det siste en nedgang på 20 prosent sammenliknet med fjorårets september.

Dermed står elektrifiserte biler for 48 prosent av merkets salg.

I Europa var antallet elbiler høyere enn både ladehybrider og mildhybrider/forbrenningsmotor forrige måned.

Les også:  Test: Volvo EX30

«Oppmuntret»

– Den generelle markedssituasjonen forblir ustabil og usikker, men vi er oppmuntret av en solid prestasjon i Europa, spesielt for vår elektrifiserte bilportefølje, med EX30 i spissen, sier Björn Annwall , direktør og nestleder i Volvo Cars, i en pressemelding.

I september var Volvo XC60 den mest solgte modellen med 18.096 biler (2023: 20.243), fulgt av XC40/EX40 med 13.930 biler (2023: 18.306) og EX30 med 9610 biler (2023: 0).

Også i Norge er det naturligvis elbilene som drar lasset. Volvo havnet på andreplass på Opplysningsrådet for veitrafikkens statistikk over nybilregistreringer for september, med totalt 980 biler. 803 var EX30 og 121 var EX40/EC40, noe som tilsvarer 95 prosent av bilene.