Begge var enorme suksesser – billige, små biler med praktiske kvaliteter det fortsatt er umulig å avfeie. Nei, du kunne ikke frakte et flyttelass. Men du hadde faktisk en mulighet til å ta deg frem i trange, italienske bygater, kanskje kunne du til og med finne en parkeringsplass.
På toppen: ikonisk utseende.
Selvsagt fant den elektriske versjonen av Fiat 500 (les test her) sitt publikum, også i Norge. Ikke helt øverst på listene, men noen ganger er det rimelig å måle en modells suksess i antall biler ganget med eiernes entusiasme. Da kommer den svært pent ut.
Annonse
Avenger-søskenflokken?
600e vil garantert vekke noen av de samme følelsene, selv om den har et mindre avstikkende utseende.
Vekt/nyttelast/hengervekt/taklast: 1536/489/0/50 kg.
Bagasjevolum: 355 liter.
Lading: 100 kW, 0-80 prosent på 24 min.
0–100/toppfart: 9 sek./150 km/t.
Bildene viser at det dreier seg om en firedørs crossover, en liten SUV. Det er ikke spesielt freidig å gjette at Stellantis her vil trekke veksler på sin nye elbilteknologi, senest representert ved Jeep Avenger.
Ganske mange som har sett videoen, tror at de to modellene vil dele plattform og øvrig teknikk.
For ordens skyld tar vi derfor med noen Avenger-tall – se faktaboks.