VEKST, TROSS ALT: – Noen markeder opplever en betydelig oppbremsing og bilfabrikanter har reversert sine elbilmålsettinger, sier Colin McKerracher i Bloomberg.

Venter flatere vekstkurve:

– Elbilsalget vil fortsette å vokse

Til tross for en kraftig salgsbrems og urolige handelsforhold: Det globale elbilsalget vil fortsette å vokse, tror Bloomberg.

Publisert Sist oppdatert

Det er hovedkonklusjonen i BloombergNEFs siste rapport Electric Vehicle Outlook, som ble lagt frem denne uken.

Selv om salgsveksten nå er lavere i mange markeder, inkludert det norske, mener Bloomberg tre nøkkelfaktorer peker mot fortsatt økning i elbilsalget:

  • Fallende batteripriser, forbedret batteriteknologi og en relativ forbedring av prisnivået på elbiler sammenliknet fossilbiler.

Men Bloomberg mener samtidig at vinduet for en utslippsfri global transport innenfor 2050-målet, blir stadig trangere.

Bare de nordiske landene og California har kurs for å eliminere alt CO2-utslipp fra personbiltransporten innen 2050, skriver Bloomberg.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Oppbremsing

– Noen markeder opplever en betydelig oppbremsing og bilfabrikanter har reversert sine elbilmålsettinger, sier Colin McKerracher, leder av Bloombergs analyseteam på dette området.

I rapporten hevder Bloomberg at Kina vil fortsette dominansen innen produksjon av både biler og batterier, i tillegg til sitt grep om de globale forsyningene av både råvarer og deler.

Svaret fra både Washington og Brussel har vært å bygge opp handels­murene. Rapporten kommer ironisk nok samtidig som EU har vedtatt en kraftig skjerping av tollsatsene for kinesiske biler til Europa, en skjerpelse som vil kunne øke prisene slike biler med flere titalls prosent i mange europeiske land.

Norge har ikke planer om å innføre en slik straffetoll.

Konsumentdrevet

Kinesiske myndigheter har med en rundhåndet insentivordning bidratt til en utviklingstakt som står i skarp kontrast til vestens.

Det manifesterer seg for eksempel gjennom utviklingen av siste generasjon lithium-jernfosfat-batterier som har tatt prisen ned til under halvparten (53 dollar pr kWt) av det globale gjennomsnittet. 

– Som et resultat er Kina idag det eneste store bilmarkedet som har kommet seg til et punkt hvor det er konsumentdrevet etterspørselsvekst i elbilsalget, skriver Bloomberg.

G7-trøbbel

Samtidig trekker de frem følgende årsaker til at fem av G7-landene med en betydelig bilproduksjon, nå ser elbilkurvene vippe:

  • I USA har Ford og GM ikke klart å produsere elbiler i betydelig omfang, samtidig som Teslas modellportefølje eldes – og et helt uvisst presidentvalg skjerper usikkerheten.
  • Tyskland stanset brått insentivordningen, samtidig som landet opplever mer utfordrende økonomiske realiteter.
  • Blant de største japanske produsentene har det vært en manglende vilje til å satse helhjertet på elbiler, utover en del modeller blant de populære kei-bilene.
  • Både i Italia og Storbritannia er myndighetenes politikk på elbilfeltet i beste fall ujevn.