NØLER MED ELBIL: Mange velger stadig fossilbil i Tyskland, selv om moderne utgaver av denne folkevognbussen leveres med ledning.
Foto: PETER RAAUM
Venter bedring i 2025:
Elbilsalget faller svakt i Tyskland
Elbiler og ladehybrider sto for 22,8 prosent av nybilsalget i Tyskland, Europas viktigste bilmarked, i november. Det er ned tre prosentpoeng fra november i fjor.
Skoda Enyaq var mest solgte elbilmodell i Tyskland for tredje måned på rad, foran Volkswagen ID.7 og ID.4 og 5. Deretter fulgte Cupra Born og Tesla Model Y.
Vanligvis skyter elbilsalget fart på slutten av året, men det er ikke ventet å skje i år. EUs utslippskrav skjerpes nemlig kraftig fra nyttår, og for bilprodusentene vil elbilsalget gi et viktigere bidrag i 2025.
Produsentene risikerer nemlig kraftige bøter hvis de ikke møter EUs krav, og for Volkswagen-konsernets del må elbilabdelen opp, hvis de skal unngå milliarder i bøter.
Men det er et åpent spørsmål hvor viktig dette utslippskravet er som forklaringsfaktor. For det er hevet over tvil at elbil-etterspørselen er dempet, siden disse bilene er til dels betydelig mye dyrere enn fossilbiler i de fleste europeiske land.
Over store deler av verden har priskrigen blant kinesiske elbilprodusenter ført til lavere priser, men i Tyskland har kinesiske produsenter ingen av de 20 øverste plassene på modellstatistikken, ifølge Clean Technica.
Har du lest disse sakene fra Motor?