Slik forklarer Regjeringen endringen i trafikkforsikringsavgiften:
Forslaget må ses i sammenheng med opptrappingen av CO2-avgiften på mineralske produkter, som isolert sett leder til økte drivstoffpriser. For å
bidra til å holde husholdningenes levekostnader
nede, tilbakeføres deler av økningene til husholdningene ved at veibruksavgiften på bensin og diesel og trafikkforsikringsavgiften for kjøretøy med
forbrenningsmotor reduseres.
Satsen for elbiler berøres ikke av dette forslaget, noe som vil innebære at årlig avgift for elbiler
vil være om lag 940 kroner høyere enn for fossilbiler. Elbiler betaler ikke veibruksavgift. Det
anslås at fraværet av veibruksavgift på bruk av
elbiler gir elbileiere i gjennomsnitt en årlig avgiftsfordel på vel 2000 kroner. Veibruksavgiften skal
prise eksterne kostnader ved bruk av kjøretøy –
for eksempel ulykker, kø og støy. At elbiler ikke er
omfattet av veibruksavgiften, innebærer at de
eksterne kostnadene ved bruk av elbiler ikke er
priset. Den forhøyede satsen for elbilene kan
bidra til å motvirke denne skjevheten i veibruksavgiften.
Kilde: Forslaget til statsbudsjett for 2025 (s. 205)