GIR FLENGENDE KRITIKK: Generalsekretær I Norsk elbilforening, Christina Bu.

Statsbudsjettet:

– Harry at Regjeringen gjør det billigere å forurense

Både NAF og Norsk elbilforening kritiserer kuttet i trafikksikkerhets­forsikringen for fossile biler.

Publisert

Generalsekretæren i Norske elbilforening Christina Bu mener et foreslått kutt i trafikkforsikringsavgift for fossilbiler – men ikke for elbiler – er helt feil vei å gå. Hun får støtte av Nils Sødal, senior kommunikasjons­rådgiver i NAF.

– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier Bu i en pressemelding.

– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.

I forslaget til statsbudsjett for 2025 er trafikkforsikringsavgiftene oppgitt i kroner per dag. Ganger vi opp (og ser bort fra skuddår), blir summene slik:

Trafikkforsikringsavgift, før og nå

Avgiftsgrupper før 1. mars 24 t.o.m. feb 25 fra 1. mars 25 Ny årssum (x 365)
Personbiler og varebiler8,387,606,382328,7 kr
Dieseldrevne biler uten partikkelfilter9,849,117,932894,5 kr
Elbiler8,388,708,963270,4 kr

Kilde: Forslaget til statsbudsjett for 2025

Regjeringen begrunner forslaget med at det ikke er veibruksavgift knyttet til elbiler. 

Se den fulle forklaringen i rammen nederst i artikkelen.

«Uforståelig»

– Går dette gjennom, får elbiler den klart høyeste trafikkforsikrings­avgiften av alle biltyper. Det er ikke mange år siden det var stikk motsatt, sier Sødal i en pressemelding fra NAF.

– Dette er et uforståelig grep fra regjeringen i overgangen til nullutslippsbiler, sier han.

Christina Bu reagerer også kraftig på at forslaget til statsbudsjett ikke innholder en lettelse i trafikkforsikringsavgiften for lette, elektriske varebiler, slik Stortinget har bedt om.

«Et fritak i trafikkforsikringsavgiften for lette elektriske varebiler kan innebære statsstøtte, som i så fall må godkjennes av ESA før det kan iverksettes», heter det i forslaget. 

«Direkte sabotering»

ESA er EFTAs overvåkningsorgan. I budsjettforslaget står det videre at Regjeringen er i dialog med ESA og vil komme tilbake til Stortinget med oppfølgning.

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elvarebilene, men regjeringen velger istedenfor å prioritere å kutte samme avgiften for dieselvarebilene, sier Bu. 

Elbilforeningen og NAF er likevel skjønt enige om at én ting: Det er bra at øvrige avgifter står på stedet hvil.

– Vi er glade for at regjeringen har hatt is i magen og fryst kjøpsavgiftene på bil i neste års budsjett. Særlig at momsgrensen på elbiler er beholdt, er viktig, sier Sødal.

Bu sier dette:

– Skal vi nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg og klare å kutte utslippene fra transportsektoren er det viktig at avgiftspolitikken ligger fast. Det skal regjeringen ha ros for.

Les også: Uenighet om budsjettet er bra for elbilene

Les også: Økte bensin­avgifter, men billigere bensin

Slik forklarer Regjeringen endringen i trafikkforsikrings­avgiften:

Forslaget må ses i sammenheng med opptrappingen av CO2-avgiften på mineralske produkter, som isolert sett leder til økte drivstoffpriser. For å bidra til å holde husholdningenes leve­kostnader nede, tilbakeføres deler av økningene til husholdningene ved at veibruks­avgiften på bensin og diesel og trafikkforsikrings­avgiften for kjøretøy med forbrenningsmotor reduseres.

Satsen for elbiler berøres ikke av dette forslaget, noe som vil innebære at årlig avgift for elbiler vil være om lag 940 kroner høyere enn for fossilbiler. Elbiler betaler ikke veibruksavgift. Det anslås at fraværet av veibruksavgift på bruk av elbiler gir elbileiere i gjennomsnitt en årlig avgiftsfordel på vel 2000 kroner. Veibruks­avgiften skal prise eksterne kostnader ved bruk av kjøretøy – for eksempel ulykker, kø og støy. At elbiler ikke er omfattet av veibruks­avgiften, innebærer at de eksterne kostnadene ved bruk av elbiler ikke er priset. Den forhøyede satsen for elbilene kan bidra til å motvirke denne skjevheten i veibruks­avgiften.

Kilde: Forslaget til statsbudsjett for 2025 (s. 205)