Den tyske bilistorganisasjonen ADAC så en tydelig tendens i 2022-tallene, men tallmaterialet for 2023, som nå foreligger, er mye bedre. Her er svaret:
Elbiler er mer pålitelige enn biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer av samme årgang.
ADAC veihjelp
Allgemeiner Deutscher Automobil-Club
Tysklands og Europas største bilistorganisasjon, med over 21 millioner medlemmer.
Veihjelpstatistikken er fra 2023 og omfatter alle modeller på de tyske markedet som er solgt i et antall på over 7000 eksemplarer over to år, fra modellårene 2014 til 2021.
Det vil si – hvor klart det egentlig er, kan fortsatt diskuteres. Det gjør ADAC villig vekk. Les mer om usikkerhetsmomentene lengre ned i denne artikkelen.
Det evinnelige startbatteriet ...
ADAC observerer ikke overraskende det samme som sine kolleger i NAF:
Flertallet av veihjelpsituasjonene, 44 prosent, har med startbatteriet å gjøre.
Dernest følger generell motortrøbbel som en like klar nummer to, med 23 prosent.
På 10- 9- og 7-prosentsmerkene finner vi eltrøbbel (dynamo, lys, etc.), dekk og nøkkel-/startsperresituasjoner.
Annonse
Kun 20- og 21-modeller
Men dette er for alle bilene i utvalget, som totalt favner åtte år. For å lage en fornuftig sammenlikning mellom el- og forbrenningsmotorer, har ADAC også sett på biler fra kun 2020 og 2021.
Da blir det fort litt annerledes:
● Startbatteritull er fortsatt det hyppigst forekommende problemet.
● Dekk – formodentlig punkteringer – er nummer to.
● Generelle motorproblemer er nummer tre, og det er her forskjellen viser seg. Der elbilene har en forekomst på 0,2 (2021) og 0,4 (2020) veihjelpssituasjoner per 1000 biler, er de tilsvarende tallene 1,2 (2021) og 1,8 (2020) for biler med forbrenningsmotorer.
● Eiere av sistnevnte biltype låser seg også oftere ute av bilene sine, men som ADAC slår fast: Disse kjøretøyene har oftere fysiske nøkler.
ADACs tabeller er altså brutt ned på modeller fra åtte år, 2014–2021, med tall for hver årgang. De er dermed svært interessant lesing for bruktbilkjøpere.
Det er ikke mulig å ta med alt, men noen modeller skiller seg ut i positiv retning. Under følger et utvalg, etter ADACs egen størrelseklassifisering.
Mikrobiler: Suzuki Ignis
Småbiler: BWW i3, Mazda CX-3, Suzuki Vitara.
Mindre mellomstørrelse: BMW 1-serie, BMW 2-serie, BMW X1, Mitsubishi ASX, Volkswagen ID.3, Volkswagen T-Roc
Mellomstørrelse: Audi A4, Audi A5, Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Skoda Enyaq, Tesla Model 3, Volkswagen ID.4
Øvre mellomstørrelse: BMW 5-serie, BMW X5
Annonse
Disse skuffer
Mikrobiler: smart forfour (2019 og eldre)
Småbiler: Opel Meriva, Renault Clio (2020 og eldre), Toyota Yaris (særlig de nyeste, fra 2021)
Mindre mellomstørrelse: Ford Kuga, Mazda3 (bare de nyeste), Renault Scenic, Toyota C-HR
Mellomstørrelse: Ford S-MAX, Opel Insignia, Toyota RAV4
Øvre mellomstørrelse: Mange på det jevne, men ingen bunnoteringer
De påfallende elendige tallene til de tre Toyotaene skyldes nettopp problemer med startbatteriene.
«For tidlig å konkludere!»
ADAC slutter seg til den allmenne oppfatningen av at det bør være færre problemer med elbiler, siden det er færre utsatte deler.
Men de er ikke villige til å sette to streker under svaret. Denne organisasjonen er tross alt vant til å operere med svært store tall.
De lister opp tre punkter å følge med på videre:
● Elbiler er fortsatt et relativt nytt fenomen. Derfor er det også mulig at de vil bli mye bedre.
● Elbiler er tunge, derfor er det for tidlig å si noe om hvordan dekkene vil slites.
● ADAC stiller seg også avventende til hvordan elbilenes hovedbatterier eventuelt vil degenerere over tid.
Oppdatert 30. april: I ADACs bakgrunnsmateriale kommer også et annet, potensielt viktig moment fram. Elbilene hadde i snitt gått 12.000 kilometer per år, bilene med forbrenningsmotor 20.300.
For ordens skyld: Veihjelp på grunn av tom tank eller tomt driftsbatteri er ikke med i oversiktene. Årsaken er at ADAC i denne sammenhengen ønsker å si noe om bilenes pålitelighet, ikke om eiernes eventuelle slurv eller uflaks.