Analyse om kinesiske elbiler:
«Den største trusselen mot europeisk bilindustri»
Uten politisk inngripen vil elbiler fra Kina koste de store, europeiske bilprodusentene mange titalls milliarder årlig, ifølge en omfattende rapport.
Trusselen er todelt, ifølge analysen:
● Kinesiske bilprodusenter tar stadig større markedsandeler i Europa.
● Samtidig selger de europeiske bilprodusentene færre biler i Kina.
Tyske Allianz, som står bak rapporten, er et av verdens største forsikringsselskaper og også en stor aktør innen en rekke finansielle tjenester. Konklusjonene er gjengitt av Reuters.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Enorme summer
Allianz har beregnet at kinesiske elbiler, spesifikt, kan koste de europeiske produsentene så mye som sju milliarder euro – over 80 milliarder norske kroner – hvert år frem mot 2030.
Dette vil ramme EU hardt, med et innhugg i samlet BNP for unionen på 24 milliarder euro (nesten 280 milliarder kroner) i 2030, og med enda større lokale konsekvenser i særlig Tyskland, Slovakia og Tsjekkia.
Allianz skriver at USAs Inflation Reduction Act (IRA) gjør Europa til et mål for kinesiske bilselskaper. IRA er en lovpakke som skal fremme grønn omstilling og stimulere til innkjøp av elbiler i USA, men støtten gis bare hvis bilene er skrudd sammen i hjemlandet og inneholder en viss mengde amerikanskproduserte komponenter.
Gi og ta
Resultatet er at USA på mange måter er en lukket arena for de kinesiske aktørene. Ergo retter de blikket mot Europa.
Allianz oppfordrer europeiske politikere til å:
● Innføre gjensidige handelsrestriksjoner, altså etter et prinsipp om å gi og ta på begge sider.
● Stimulere til økt utvikling av elbilbatterier og -teknologi i Europa.
● Tillate kinesiske produsenter å lage biler på europeisk jord.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?