BIDRAGSYTER: Salgstallene til Volvo EX30 gir Volvo et løft.

Elektrisk hjelp:

Elbilene og Europa gir Volvo vekst

Introduksjonen av EX30 gjør at Volvo kan vise til positive tall i 2024.

Publisert

Juliresultatet til Volvo Cars er seks prosent bedre enn samme periode i fjor, med til sammen 57.447 bil på verdensbasis, melder selskapet.

Og det er elbilene som løfter resultatet.

Elbilene sto for 25 prosent av merkets salg, nærmere bestemt 14.130 biler, som er en vekst på 157 prosent sammenliknet med juli i fjor.

Det er særlig i én region Volvo har bra med vind i seilene.

– Vi er glade for å rapportere om enda en måned med salgsvekst, som i stor grad er drevet av salget i Europa til tross for et generelt utfordrende marked, sier  Björn Annwall, kommersiell direktør og nestleder i Volvo Cars.

Salget i Europa er 40 prosent høyere enn samme periode i fjor og veksten for elbilene er 280 prosent.

Selskapet har dog en tilbakegang i både USA og Kina. 

Foran 2023

Elbilen EX30, som ble lansert tidligere i år, er Volvos tredje mest solgte modell, med 9201 biler i juli. Mest solgt er XC60 foran XC40/EX40.

I 2024 er resultatet 13 prosent foran fjoråret, med 445.520 biler. Av disse er 104.890 elbiler.

Les også:  Nå snakker til og med Volvo om å drøye elbilskiftet

Også i Norge har EX30 hjulpet til, og julitallene gir Volvo en tredjeplass på merkestatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Tallet er 32 prosent bedre enn i fjor. EX30 er på tredjeplass blant modellene.

Veksten til Volvo i Norge gjennom årets sju første måneder er på 19 prosent, og EX30 står for 68 prosent av leveringene, mens elbilandelen er på 92 prosent.