LADEPROBLEMER: Kia Soul Electric.
Illustrasjonsfoto: KIA
Elbil-problemer:
Kiaen kunne bare lades halvfullt
Den åtte år gamle bilen ble kjøpt for 77.000 kroner, og måtte repareres for minst 87.000 kroner.
«Kommer rett fra service», skrev bilforhandleren, da de
solgte en åtte år gammel Kia Soul for 77.000 kroner.
En kvinne fra Bergen kjøpte bilen, etter å ha lest
annonsen og sett på bilen.
Men etter kjøpet oppdaget hun at bilen på langt nær
var slik som den ble beskrevet for henne.
Bilforhandleren skrev at rekkevidden var på 212
kilometer. Men verken kjøperen eller en tester fra NAF fikk ladet til mer enn
halvfullt batteri. Rekkevidden stoppet på bare 98 kilometer.
Lademottaket var dessuten defekt. Bilen kan ikke lades
med vanlig lader, kun med hurtiglader. Klimaanlegget viste seg også å være
ødelagt.
Et merkeverksted konkluderte med det koster 87.000 kroner
å reparere disse feilene.
En NAF-test avdekket imidlertid enda flere feil: Rust på
bremseskiver, vann i en lykt, defekt startbatteri og skade på radiatoren.
Bruktimportert
Bilkjøperen klaget, men etter hvert sluttet
bilforhandleren, Sigma Trading i Bergen, å svare henne. Hun tok saken til
forbrukermyndighetene. Men heller ikke Forbrukertilsynet eller
Forbrukerklageutvalget fikk svar på sine henvendelser til bilforhandleren.
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at kvinnen skal få
heve kjøpet.
Det innebærer at hun kan
levere bilen tilbake, etter først å ha fått pengene sine tilbake.
Kiaen ble bruktimportert fra utlandet da den var tre år
gammel. I tiden kvinnen har eid bilen, har hun knapt kunnet bruke den. Det
siste året, siden sommeren 2024, har den stått ubrukt og avregistrert.
– Beklager
Sigma Trading, som nå heter Sigma Bil, beklager at de
ikke har svart verken kjøperen eller forbrukermyndighetene.
Motor sendte epost til bilfirmaet, og noen timer senere
svarer selger Tobias Lund at de ble kjent med klagesaken først ved Motors
epost.
– Vedkommende som sto for dette salget, har sluttet. Her
har det skjedd en svikt som vi selvsagt ikke ønsker skal skje, skriver Lund.
Han sier at de skal ta kontakt med kjøperen og vurdere
vedtaket.
Flere forbrukersaker på Motor.no: