ELBILLADING: Her lades en Tesla fra vanlig stikkontakt midt i Bergstaden Røros sin gamle og fredede trehusbebyggelse.Foto: GEIR RØED
Professor i elektrisitet:
– Elbilen kan lades fra vegguttaket
En svensk professor i elektrisitetslære sier det er helt greit å lade elbilen fra vanlig stikkontakt. Han mener vi blir lurt til å kjøpe dyre ladebokser.
– Det er helt sinnssykt. Det er bondefangeri på høyt
nivå, sier professor Mats Leijon ved anerkjente Uppsala universitet i Sverige
om den norske ladeboksprodusenten Zaptec.
I et leserinnlegg i Göteborgs-Posten
krever Zaptec at det på grunn av brannfare blir ulovlig å lade elbilen fra vanlig
stikkontakt i Sverige, slik det nå er i Norge.
Men så lenge den vanlige stikkontakten er satt opp
korrekt av fagmann, går det bra å lade elbil slik, understreker professoren i
et intervju med Vi
Bilägere (for abonnenter).
Overfor Motor gjentar han synspunktene sine.
– Den standarden som vi har hatt i 50-60 år fungerer godt,
sier Leijon til Motor.
– Ikke behov
Han påpeker at vanlige stikkontakter er prøvd gjennom
mange tiår. Man har også hatt de samme elektrisitetsreglene i mange tiår. Egen
ladeboks til elbilen er det derfor ikke behov for, mener han.
– Det er mye bedre å legge pengene i en gjennomgang av det
elektriske anlegget med en fagmann.
Professoren anklager ladeboks-produsentene for å bruke
brannfare som et argument for å selge sine dyre ladebokser.
– Hva tenker du om at lading fra vanlig stikkontakt er
blitt forbudt i Norge?
– Det er det ikke behov for i det hele tatt med dagens
elbiler. Tidligere hadde kanskje elbilene dårlige systemer. Men dagens elbiler tar
imot lading på en proff måte. Det er ingen behov for ladebokser, sier han.
Annonse
Dimensjonert
Mats Leijon påpeker også at vanlige stikkontakter er
dimensjonert for lang tids bruk med hard belastning. Han kjører selv elbil, og
har dessuten problemer med å se behovet for raskere ladehastighet, som
ladeboksene gir sammenlignet med en vanlig stikkontakt.
Overfor Motor tar han forbehold om at Norge har dårligere
kvalitet på vegguttak enn i Sverige. Men brannekspert Rune S. Nielsen i forsikringsselskapet
Gjensidige bekrefter overfor Motor at det ikke er noen forskjeller mellom Norge
og Sverige.
Utover det tar både Nielsen og alle andre fagfolk Motor
har snakket med avstand fra den svenske professorens uttalelser.
– Det er ikke bra at man sår tvil om hvordan man skal
lade trygt. Skal vi få elektrifisert bilparken, må det gjøres på en trygg måte.
Det er ingen tvil at det er bedre å lade med en dedikert lader, sier Nielsen,
som også understreker at å lade med en ladekabel i en vanlig stikkontakt gjøres
med det som kalles en nødlader.
– Da skal den bare brukes i slike nødsituasjoner.
Annonse
– Lokal oppvarming
Branneksperten i Gjensidige påpeker at en vanlig stikkontakt
ikke er laget for kontinuerlig maksbelastning, og at det ofte er flere stikkontakter
og skjøter mellom stikkontaktene og sikringsskapet.
– Da vil det kunne oppstå lokal oppvarming som på sikt
kan føre til brann.
Han påpeker også at nødladeren har en tung boks, en
kladd, som ikke kan henge ned fra det vanlige vegguttaket uten at dette uttaket
kan bli skadet.
Seksjonssjef Jon Eirik Holst i Direktoratet for
samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) påpeker at folk flest ikke kan vite om en
vanlig stikkontakt er trygg nok.
– På generelt grunnlag er en viktig forutsetning for at
lading fra vanlig kontakt skal være trygt, at den er bygget og egnet for det.
Som anleggseier er det ikke mulig å se på en vanlig kontakt om den er egnet,
med mindre man vet at den er bygget for elbil-lading.
– Hvordan kan man sjekke, eller få sjekket, om lading fra
vanlig stikkontakt er trygt?
– Hvis stikkontakten er bygget for lading av elbil, kan
du bruke den. Hvis ikke du vet, bør du installere en ladeboks.
Hverken Gjensidige eller DSB har tall eller statistikk
som dokumenterer økt brannfare ved lading fra vanlig stikkontakt sammenlignet
med lading fra ladeboks. DSB viser til enkelthendelser.
– Vi har mange eksempler på varmgang i den elektriske
installasjonen mellom kontakter brukt til elbil-lading og sikringsskapet, sier
seksjonssjef Jon Eirik Holst.
Annonse
– Hør på DSB
Ladeboksprodusenten Zaptec ber elbileierne høre på DSB.
– I Norge har DSB øverste myndighetssvar på elektriske
installasjoner, og anbefalingen sier tydelig at steder du vanligvis lader
elbil, skal ha ladeboks montert, sier kommunikasjonssjef Maiken Økland i Zaptec.
– Hva synes dere om at den svenske professoren faktisk
fraråder deres produkter?
– Det er viktig å huske på at vi aldri før har hatt noe i
boligen vår som bruker så mye strøm som bilen. Å forvente at den vanlige
stikkontakten skal fungere langsiktig til dette formålet, er helt feil. Når du
lader elbil, snakker vi om en annen mengde strøm og risiko. Å fraråde
installasjon av ladeboks som tåler belastningen, er feil.