BENSINPRISER: Blant annet har lavere bensinpriser ført til at bensinbiler, da særlig hybrider, har blitt mer populære i Sverige, mens elbilene sakker akterut.
Foto: PETER RAAUM
Elbiler i Skandinavia:
Elbilandelen tar av i Danmark
At det er en stor andel elbiler som selges i Norge, er ikke noe nytt, men nå begynner det virkelig å løsne for elbilene i Danmark, mens det bremser i Sverige.
Elbilandelen av nybilsalget er svært ulikt i Skandinavia. I Norge var den i oktober 94 prosent, Danmark kan melde om 61 prosent, mens Sverige henger langt etter på denne fronten, med 35 prosent.
Dette kommer det fram i en pressemelding fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
For Danmark har elbilene for alvor tatt av i år, på samme tid i fjor var andelen på 36,5 prosent. Gode insentiver er en god del av forklaringen.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Insentiver
– Men vi må fortsatt ha elbil-insentiver, det er avgjørende for at den positive utviklingen vi ser i Danmark, kan fortsette, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
Andelen elbiler i Sverige i forrige måned er svakere enn i fjor, mens fossilbilandelen har økt i hele år, noe som har flere årsaker.
– Hovedforklaringen er Teslas dominerende stilling i Sverige, og deres registreringstall falt fra drøyt 4800 registreringer i september til litt over 1100 i oktober, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
Det svenske markedet har i år vært preget av kraftige reduserte priser på bensin og diesel fra januar. Det har ført til at fossilbilene er på frammarsj, på bekostning av elbilene. I tillegg har insentiver rettet mot elbiler blitt fjernet de siste årene.
– Videre har også Sverige lavkonjunktur med høye renter og inflasjon. Nå ser det lysere ut i Sverige. Rentene er på vei ned, og folk ser mer positivt på fremtiden, sier Peters.
SUV-er i mellomklassen
Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, mener det er signaler på at også det norske bilmarkedet er på vei til å hente seg rolig inn.
– Vi ser høyere fart både i nybilsalget og i bruktmarkedet akkurat nå, og aner en tro på økt kjøpekraft i 2025. Det er bra, for vi trenger høyere fart i utskiftingen av den norske personbilparken, som i gjennomsnitt er 11,3 år gammel. Nyere biler er bra både av sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn, sier Solberg Thorsen.
Det er SUV-er som topper registreringsstatistikkene i alle de skandinaviske landene, og da biler i mellomklassen.
Men det er ulike favorittmerker. I Norge var det SUV-modeller fra Toyota, Tesla og Nissan som førte an i oktober. I Danmark toppet Skoda, Volkswagen og Audi, mens Volvo, Volkswagen og Skoda var mest populære i Sverige, ifølge pressemeldingen.