De batterielektriske bilene hadde en markedsandel på 15,1 prosent i EU i juni, mot 13,4 prosent for dieselbiler – en kraftig endring siden måneden før, da elbilene endte på 13,8 og diesel på 14,1 prosent.
For hele Europa – det vil si EU, EFTA-landene (inkludert Norge) og Storbritannia – passerte elbilene forbi diesel i mai, etter at begge hadde markedsandel på 13,1 prosent i april.
I Norge har dieselbilene en markedsandel blant førstegangsregistrerte biler på 2,46 prosent hittil i år. Blant bilene med tradisjonelle personbil-karosserier har Skoda en markedsandel i Norge på over 60 prosent av dieselbilene.
Tross den lave andelen er diesel likefullt nesten dobbelt så populært i Norge som rene bensinbiler. Ute i Europa er bensinmodellene den suverent største gruppen, i Norge er den minst med en markedsandel på 1,28 prosent.
I EU-området er mer enn hver tredje nye bil bensindrevet, og markedsandelen i juni var på 36,3 prosent. Nærmest kom ordinære hybrider med en andel på 24,3 prosent. Tallene for hele Europa-området var omtrent som i EU.
Annonse
Vekst i bilsalget
Totalt ble det gjort tett på en million nybil-registeringer i EU-området i juni, en oppgang på 17,6 prosent fra samme måned i 2022.
De fem bilene nærmest Model Y hadde et samlet Europa-salg i årets seks første måneder på nær 500.000 biler.
I Norge hadde de samme fem modellene et samlet salg på 1374 biler første halvår, de aller fleste i helelektrisk versjon, med en samlet markedsandel på litt over to prosent.
Det vil si; to av disse bilene har ingen nybilregistreringer i Norge hittil i 2023 (Sandero og Clio).