OPPSIGELSER: Lucid har laget en lekker elbil med sin debutmodell Air, men tvinges nå til omfattende oppsigelser.

Lucid i trøbbel:

Elbil-produsent sier opp 18 prosent av de ansatte

Et av elbilmarkedets mest omtalte merker er i trøbbel: Lucid har nå måttet si opp 1300 ansatte, vel 18 prosent av staben.

Publisert

Nylig åpnet bilprodusenten sin første butikk i Norge, med lokaler i det eksklusive Steen & Strøm-kvartalet på Karl Johans gate midt i Oslo.

I en melding fra selskapet varsler de om oppsigelser på alle nivåer i organisasjonen, og ifølge bransjenettstedet Automotive News er tidligere Lucid-ansatte i hopetall nå på jobbjakt andre steder i bilbransjen.

Smalt utvalg

Lucid har bare én modell i produksjon, Air kommer riktignok i flere ulike spesifikasjoner.

Analyseselskapet Cox Automotive har et anslag på globale leveranser av bare 1344 Air-biler i første kvartal. Lucid har tidligere anslått at de vil levere 14.000 biler i 2023, men har senere varslet om fallende etterspørsel.

Det er briten Peter Rawlinson som er sjef for Lucid, og han er kjent navn i bilindustrien – ikke minst for sitt arbeid med Tesla Model S.

Unik bil

Med debutvarianten Air Grand Touring har Lucid brakt til torgs en bil med ekstreme kvaliteter (omlag 800 km rekkevidde og 0-100 på 3,0 sekunder), men Rawlinson har ikke lagt skjul på at selskapet har en utfordring med å gjøre merket kjent.

Lucid-bilene produseres i Newark, California, men det er det saudiarabiske investeringsfondet Public Investment Fund of Saudi Arabia som er majoritetseier.