Advarer mot dyre skader:
«Elbil-eiere har 50 prosent større ulykkesrisiko»
Elbil-eiere har 50 prosent høyere risiko enn andre bileiere for å havne i ulykker, ifølge en ny sveitsisk undersøkelse.
Det skriver svenske Vi Bilägare om konklusjonene som forsikringsselskapet Axa trekker fra en undersøkelse blant bilførere i Sveits.
– Jo kraftigere bilen er, jo oftere forårsaker sjåføren skader på egen eller på andres bil, sier Michael Pfäffli, forskningssjef på ulykker hos Axa.
Elbiler skiller seg fra tradisjonelle biler med forbrenningsmotor på flere måter, men to egenskaper øker ulykkesfaren blant ferske elbilister:
Elektriske biler har et umiddelbart moment og dermed betydelig raskere akselerasjon enn biler med konvensjonell motor.
Og svært mange modeller bremser kraftig når du slipper gassen, fordi batteriet lades opp gjennom regenerering.
Det er egenskaper som kan kreve litt tilvenning.
Vi Bilägare henviser også til en dansk undersøkelse fra 2020, hvor elbiler var innblandet i 20 prosent flere ulykker enn bensin- og dieselbiler. Norske og svenske undersøkelser har ikke liknende funn.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Dyre reparasjoner
Men én ting går igjen ved alle typer elbilulykker:
Svært ofte blir reparasjonen dyrere enn gjennomsnittet hvis det skjer skader på understellet og batteripakken blir skadet.
– Understellet er elbilenes akilleshæl, fordi batteriet ikke alltid er tilstrekkelig beskyttet. Det bør bilførere kjenne til, sier Pfäffli i Axa.
Lesere av Motor tør være kjent med problematikken. Du husker vel saken om Jaguar-eieren som ble avkrevd over 300.000 kroner for å få fikset et lite hull i bunnplaten?