DET GÅR IKKE: Volkswagen-sjef Herbert Diess vil ikke støtte forbud mot bensin- og dieselbil-produksjon fra 2040.
DET GÅR IKKE: Volkswagen-sjef Herbert Diess vil ikke støtte forbud mot bensin- og dieselbil-produksjon fra 2040.

Splittelse på COP26:

– Å fase ut bensin og diesel innen 2040 er ikke mulig

Verdens bilprodusenter er splittet om en erklæring fra klimakonferansen i Glasgow, der det tas til orde for forpliktende utfasing av bensin- og dieselbiler i 2040.

Publisert Sist oppdatert

I en erklæring underskrevet av nasjonale og regionale myndigheter, i tillegg til en rekke selskaper og organisasjoner, under klimakonferansen COP26 onsdag, heter det man vil arbeide for at alle nye biler globalt skal være helt utslippsfrie i 2040 – og fra 2035 i såkalte utviklede økonomier.

Erklæringen er underskrevet av 11 bilprodusenter, blant dem Ford, General Motors, Volvo, BYD, Mercedes-Benz og Jaguar Land Rover.

Mer oppsiktsvekkende er hvilke bilprodusenter som ikke har skrevet under – og hvilke begrunnelser enkelte gir for å la være.

Verken Volkswagen, Stellantis, Toyota, BMW, Nissan eller Hyundai skrev under.

Trenger råvarer

Volkswagen-konsernet (med merkene VW, Audi, Skoda og Seat) har kanskje en offensiv elbil-profil i Norge.

Men i global sammenheng er bildet mer sammensatt.

– Det er rett og slett ikke mulig å fase ut biler med forbrenningsmotor fra all produksjon innen 2040. Først trenger vi råvarer, nye gruver og en sirkulær økonomi. Batterikapasitet og utbygging av et strømnett basert på fornybar vil være en flaskehals over hele Europa, sier Volkswagens toppsjef Herbert Diess.

Ulike mål

Blant bilprodusentene som underskrev erklæringen, har det vært lansert offensive målsettinger for en helelektrisk produksjon med litt ulike tidsmål, men for de fleste innen 2030.

Også Volkswagen har varslet produksjon av bare helelektriske biler i Europa innen 2035 og en karbonnøytral produksjon globalt i 2050.

Overfor Bloomberg News sier en kilde i bilindustrien at mange store produsenter ikke vil binde seg til enorme investeringer i et omfattende teknologisk skifte, når politikere over hele verden nøler med forpliktende løfter om utbygging av ladeinfrastruktur og strømforsyning.

Verdiløs?

Ganske umiddelbart etter at erklæringen ble gjort kjent, ble det stilt spørsmål om hvilket gjennomslag det er grunn til å vente seg.

For én ting er bilprodusentene, men heller ikke USA, Kina, Japan og Tyskland – verdens største bilnasjoner – har signert erklæringen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TROR PÅ FORBUD:</span> Julia Poliscanova i Transport &amp; Environment.
TROR PÅ FORBUD: Julia Poliscanova i Transport & Environment.

Målsettingen om 100 prosent nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2030 eller 2035 må formuleres i lovs form dersom man skal få gjennomslag, hevder Julia Poliscanova, direktør for kjøretøy og e-mobilitet i den innflytelsesrike, britiske miljøorganisasjonen Transport & Environment.

– Bilindustriens egne elektrifiseringsplaner viser at de ligger foran de politiske myndighetene på klimatiltak. Men disse planene vil ikke materialisere seg uten at det kommer helt konkrete mål og rammer for å stanse utslipp fra senest 2035, sier hun.

– USA og Europa, særlig Tyskland og Frankrike, må lede an i dette arbeidet, legger Poliscanova til.

En såkalt «progressiv koalisjon» underskrev erklæringen. Alle de fem nordiske landene var blant disse. Også nær et dusin av de store bilprodusentene skrev under.

EU skal ta stilling til et forslag om lovforbud fra 2035 i løpet av de nærmeste månedene.