CYBERCAB: Teslas Cybercab har verken ratt eller pedaler, noe som med dagens lovgivning er et krav.

Musk i nøkkelposisjon:

– Valget styrket Teslas sjanser for å lykkes

I dag er reglene for selvkjøring i USA regulert av den enkelte staten, Elon Musk vil ha nasjonale lover som overstyrer dette.

Publisert

Donald Trump har gitt Elon Musk en rådgivende rolle med et bredt mandat for å redusere statlige reguleringer og omstrukturere føderale byråer. 

Et av initiativene vil være å opprette et nasjonalt rammeverk for autonome kjøretøy. Dette vil blant annet redusere de regulatoriske hindringene for Teslas robotaxiplaner. 

I dag kontrollerer delstatene det meste av reguleringen av autonome kjøretøy, melder Automotive News.

Topp prioritet

– Sjansene for at Tesla lykkes med å utnytte autonomi økte med nyheten om at Trumps overgangsteam planlegger å gjøre reguleringen av selvkjørende kjøretøy til en topp prioritet, sa Gene Munster, partner i Deepwater Asset Management, i et forskningsnotat 19. november.

Tesla har så langt ikke hatt noen helt autonome kjøretøy, men har uttalt at de skal gjøre dagens kjøretøy selvkjørende neste år. I tillegg skal Tesla lansere Cybercab i 2026, en bil uten ratt og pedaler. 

– Min spådom: Innen 2030 vil autonomi stå for 40 prosent av Teslas driftsinntekt, sa Munster.

Musk var tett på Trump i valgkampen, og er det fortsatt. Det nære forholdet har allerede gitt resultater for Musk. Teslas aksjekurs har økt med omtrent 35 prosent fra valgdagen til 25. november.

Musk er utnevnt til medleder for Department of Government Efficiency. Ifølge Associated Press brukte Musk rundt 200 millioner dollar på å støtte Trumps valgkamp.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Vil ha like regler

Det er likevel ikke sikkert Musk får fri bane til å gjøre som han vil.

– Jeg ser ikke for meg at Trump eller Transportdepartementet sier at fordi du er Trumps venn, skal vi la deg gjøre dette uten noen grundig undersøkelse, sier Karl Brauer, administrerende redaktør hos iSeeCars. 

Musk har tidligere klaget over Californias reguleringsprosess for autonome kjøretøy, og sa at det går mye raskere å få grønt lys i Texas. 

Musk mener at det bør være nasjonale regler som gjelder for alle de 50 delstatene.

Er teknologien god nok?

Uten et nasjonalt rammeverk, der hver enkelt stat har egne regler, vil det være problematisk for autonome kjøretøy, for eksempel langtransport, å kjøre mellom statene.

For at Teslas Cybercab skal bli godkjent, må blant annet den nasjonale regelen om at et kjøretøy skal være utstyrt med et ratt, endres. Teslas Cybercab har verken ratt eller pedaler.

Det stilles samtidig spørsmål om Teslas selvkjøringsteknologi er god nok.

– Selv om en revurdering av selvkjørende regler på nasjonalt nivå vil være uunngåelig etter vårt syn, mener vi at Tesla fortsatt står overfor betydelige hindringer når det gjelder teknologi, testing og tillatelser som kreves for kommersialisering, skrev finansieringsselskapet Morgan Stanley i et forskningsnotat 18. november. 

De trekker også fram at det er store ulikheter fra stat til stat.

– Vi forventer også at amerikanske delstater og storbyområder vil fortsette å ha størst innflytelse på den endelige utrullingen.

Flere saker med Tesla: