Noen nybilkjøpere står månedsvis, ja til og med år, i kø før de får det nye gliset sitt. Men det er mulig å få ny bil fra en populær modell uten å vente.
Vi har sjekket markedet for de 10 mest solgte bilmodellene så langt i år (salgstallene til og med 30. april) – og har satt grensen ved biler som har kjørt inntil 200 kilometer.
Noen modeller har kun et fåtall biler for salg, men det er faktisk mulig å få ny ladbar Toyota RAV4 på dagen.
Flest nybiler er det av evig populære Nissan Leaf. Også av Audi e-tron er det godt utvalg.
Til og med av Skoda Enyaq og Ford Mustang, hvor det så vidt er startet utlevering til tusenvis av kunder som har stått i kø, er det mulig å få bil på dagen.
De fleste «lagerbilene» av populære modeller selges av privatpersoner som angrer seg på kjøpet og vil selge bilen videre. Mange av bilene selges også av ikke-merkeforhandlere. Det er ofte biler som er importert utenom det ordinære importleddet.
Disse bilene mangler gjerne noe typisk norsk/nordisk utstyr, og de har i utgangspunktet ikke norske garantier.
Vi har ikke sjekket om prisene på «lagerbilene» er høye eller lave i forhold til de offisielle prislistene, og heller ikke om og hvor mye det er mulig å prute.
Men for bilkjøp gjelder det samme som for alt annet: Jo flere eksemplarer det er, og jo flere selgere, jo lettere er det å prute. Dessuten skal biler uten norske garantivilkår og uten typisk norsk utstyr, ha en lavere pris.
Annonse
Toyota RAV4:
Norges mest populære bil akkurat nå, den ladbare Toyota RAV4, er det faktisk mulig å få på dagen. En privatperson selger sin helt nye og ikke-registrerte bil, som han allerede har kjøpt, for 548.000 kroner. Det ser ikke ut til å være overpris, sammenlignet med nybilprislisten.
Volvo XC40:
Volvo XC 40 er blant de aller mest solgte nybilene så langt i år. På Finn er det ni nye av den elektriske utgaven. De fleste fra ikke-merkeforhandlere.
Annonse
Volkswagen ID.4:
Syv ID.4 ligger for salg, seks av dem selges av ikke-merkeforhandlere. Den sjuende selges av en privatperson som forteller at han har fått endret behov.
Tesla Model 3:
Like bak Volvo XC 40 på registreringsstatistikken er Tesla Model 3. Fem nye Model 3 ligger for salg, de fleste fra ikke-merkeforhandlere.
Annonse
Audi e-tron:
Audi e-tron har i lengre tid ligget på eller nær toppen av salgslistene, og gjør det fortsatt – tross hard konkurranse fra stadig flere elektriske SUVer. På Finn er det nå et 30 talls nye biler for salg. De fleste, nærmere 30, er fra ikke-merkeforhandlere, seks er fra Audis forhandlerapparat, mens to selges av privatpersoner.
Polestar 2:
Fem Polestar 2 er for salg, alle av ikke-merkeforhandlere.
Annonse
Nissan Leaf:
Evig populære Nissan Leaf har ligget på eller nær toppen av elbilsalgstallene siden den kom for 10 år siden, og er fortsatt blant Norges mest solgte biler.
120 nye Leaf er nå annonsert for salg. Flertallet, hele 80, selges av merkeforhandlerne til Nissan, mens 40 selges av ikke-merkeforhandlere.
Det er biler til salgs i så godt som alle fylker, og i de fleste farger. De fleste har det største batteriet, som gir lengst rekkevidde.
Mercedes EQC:
Tre utgaver av Mercedes sin elektriske SUV EQC er for salg. To selges av ikke-merkeforhandlere, mens én selges av en privatperson.
Annonse
Peugeot 2008:
13 nye av Peugeot 2008 er for salg. De fleste selges av ikke-merkeforhandlere, mens to selges av Peugeots forhandlerapparat. Alle 13 er elektriske, som er den mest populære versjonen.
Volvo XC60:
Bare én eneste Volvo XC 60 er for salg. Den selges av en ikke-merkeforhandler.
Annonse
Enyaq og Mustang:
Hva så med Ford Mustang Mach-E og Skoda Enyaq, som sammen med Volkswagen ID.4 kanskje er omfattet med aller størst interesse blant nybilkjøperne nå i sommer?
Akkurat nå er det 34 nye elektriske Ford Mustang Mach-E for salg. De aller fleste har knapt rullet på veien.
24 selges av privatpersoner som enten angrer på bestillingen sin og vil selge videre, eller som ikke lenger har behov for bilen. Resten selges av ikke-merkeforhandlere.
Det er også ni Skoda Enyaq for salg. Fem selges av privatpersoner, tre av ikke-merkeforhandlere og én av merkeforhandler.
PS: I denne saken skriver vi om biler som har gått inntil 200 kilometer. For folk flest vil de oppleves som nye, men formelt er de bruktbiler.