KINA-MATT: Litt bedre stemning på venstre side av ladestolpen, der testsjåfør John Holager noterer ladetider for VW ID.5 GTX, mens kinesiske Hongqi og testsjåfør Ulrica Risberg får mindre imponerende tall. Mens ID.5 får 69 km rekkevidde i løpet av fem minutters lading, er det tilsvarende km-tallet beskjedne 36 km for Hongqi – en av mange kinesiske biler som skuffet i ladetesten.Alle foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Motor og NAF hurtigladet de nye elbilene:
Disse elbilene lader best – og dårligst
Flere og flere av de store bilprodusentene leverer biler som hurtiglader stadig bedre. Men når vi kombinerer lading og forbruk, er Tesla i en helt egen klasse.
Det viser en test som Motor og NAF har gjennomført av 31 nye elbilmodeller. Vi gjennomførte ladetesten dagen etter at vi kjørte sommerens store rekkeviddetest, med litt vått og småkjølig sommervær.
Dette er noen hovedkonklusjonene:
Stadig flere av de store volumprodusentene leverer biler med stadig bedre ladeprestasjoner – Mercedes, BMW, Skoda og Volkswagen er blant disse.
De kinesiske elbilene, nesten uten unntak, lader oppsiktsvekkende sakte og med lav makseffekt. Den nye versjonen av MG ZS Long Range er best av dem, men stadig ikke imponerende.
Vær har betydning – ikke bare for rekkevidden, men også for ladehastighet. Hyundai og Kias nyeste modeller, Ioniq 5 og EV6, hadde eksepsjonelt gode ladetider under optimale forhold sist sommer. De er ikke i Porsche-klasse denne gangen.
Ser vi utelukkende på stoppeklokka og levert strømmengde er Porsche Taycan 4 Cross Turismo helt suveren.
Den har overlegent høyeste effekt (266 kW ganske langt ut i ladekurven), og er den eneste modellen som har snitteffekt på over 200 kW i intervallet fra 10 til 80 prosent.
Men Porschen har kortere rekkevidde enn mange andre modeller, derfor må lading skje oftere når du er på langtur – og slik blir forflytningshastigheten bare «meget god», ikke «best».
Tesla Model Y er en av fem biler som lader fra 10 til 80 på under en halvtime, med høy makseffekt (250 kW) og moderat snitt-effekt (104 kW).
Men når vi ser ladetid og forbruk i sammenheng, er imidlertid Tesla mer suverene enn noengang. 10 minutters hurtiglading er nok til å ta deg 230 km i en Model Y.
Bare to andre biler er nær eller over 200 km-merket, nevnte Porsche Taycan 4 Cross Turismo og BMW i4.
PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. De har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.
Så mange kilometer kan du kjøre med lading i X minutter:
Modell
5 min
10 min
15 min
20 min
25 min
30 min
Tesla Model Y LR Dual Motor
131
230
306
365
416
461
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
101
204
275
–
–
–
Skoda Enyaq Coupe RS
91
159
211
262
306
343
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
85
183
271
348
415
475
Mercedes-Benz EQS 450+
85
183
271
348
415
475
BMW iX xDrive50
84
166
236
295
348
394
BMW i4 eDrive40
80
165
235
294
344
387
Polestar 2 LR Single Motor
75
157
227
282
330
370
BMW i4 M50
72
148
210
263
307
346
Volvo C40 Recharge
71
140
202
255
299
334
Renault Mégane E-tech
70
130
175
218
256
291
VW ID.5 GTX
69
134
189
235
274
308
BMW iX xDrive40
69
129
184
234
278
307
Skoda Enyaq iV80X
66
142
207
263
309
349
Polestar 2 LR Dual Motor
65
135
194
242
283
318
Kia EV6 RWD
63
156
241
316
390
–
Kia EV6 4WD
63
155
240
314
387
–
Cupra Born
63
119
163
200
232
260
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
58
123
186
242
290
328
VW ID.4 GTX
57
117
170
214
252
284
Audi e-tron Q4 40
56
121
182
234
277
314
Audi e-tron Q4 50 quattro
56
120
182
233
276
313
Hyundai Ioniq 5 RWD
55
134
214
284
349
–
Ford Mustang Mach-E GT
55
95
130
166
199
230
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
50
102
155
207
259
308
MG ZS Long Range
47
97
147
196
240
279
NIO ES8
44
89
125
161
195
229
Hongqi EHS-9
36
72
109
145
182
220
Maxus Euniq6
29
59
89
119
149
180
Xpeng P7
27
62
98
134
171
208
BYD Tang
9
55
102
150
194
232
PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. Anslagene for disse er beregnet med utgangspunkt i at de har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.
Så mange minutter må du lade for å kjøre 20 mil:
Modell
20 mil på X min
Tesla Model Y LR Dual Motor
7.4
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
10.0
Mercedes-Benz EQS 450+
10.9
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
10.9
BMW iX xDrive50
12.3
Kia EV6 RWD
12.3
Kia EV6 4WD
12.4
BMW i4 eDrive40
12.6
Polestar 2 LR Single Motor
12.9
Skoda Enyaq Coupe RS
13.6
Hyundai Ioniq 5 RWD
14.4
BMW i4 M50
14.5
Skoda Enyaq iV80X
15.1
Polestar 2 LR Dual Motor
15.5
Volvo C40 Recharge
16.0
VW ID.5 GTX
16.4
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
16.7
BMW iX xDrive40
17.5
Audi e-tron Q4 50 quattro
17.7
Audi e-tron Q4 40
17.7
VW ID.4 GTX
18.1
Renault Mégane E-tech
19.0
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
19.3
MG ZS Long Range
20.4
Cupra Born
20.0
Ford Mustang Mach-E GT
25.7
BYD Tang
26.5
NIO ES8
27.4
Xpeng P7
28.6
Hongqi EHS-9
29.3
Maxus Euniq6
33.2
PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. Anslagene for disse er beregnet med utgangspunkt i at de har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.
18 av de 31 bilene i testene har funksjonalitet som gjør det mulig å forvarme batteriet før lading, slik at det har optimal temperatur når du ankommer hurtigladestasjonen.
– Kjølige sommerdager, som vi hadde under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Det er ikke bare en funksjon du har nytte av om vinteren. Forvarming gir raskere lading, men om funksjonen er skrudd på eller ikke, er ikke like enkelt å forstå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han mener produsentene med hell kan gi bedre informasjon om hvordan funksjonen brukes riktig.
Bilene fra Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nio, Tesla, Kia, MG, Porsche, Polestar og Volvo er merkene i årets test som har forvarmingsfunksjon. NAF-rådgiver Sødal mener bare Porsche og Tesla gir tilstrekkelig informasjon om at forvarmingen skjer som den skal.