FØR DET ER FOR SEINT: Det er smart å kjøpe en samlerbil før verdien har gått gjennom taket.

Investering: 

Disse bilmodellene stiger i verdi

Hvilke klassikere, eller kommende klassikere, kan det lønne seg å kjøpe i 2025? Se bilderull nederst i saken.

Publisert

Hagerty er et selskap som spesialiserer seg på forsikring, verdivurdering og tjenester for klassiske biler, samlerkjøretøy og høyytelsesbiler. 

Selskapet ble grunnlagt i 1984, og har siden den gang opparbeidet seg solid et rykte innfor markedet for veteran- og samlerbiler.

Mot slutten av hvert år kommer Hagerty med det de kaller en «Bull Market List», som tar fram bilmodellene de mener har størst potensial til å stige i verdi i tiden som kommer.

De elleve bilmodellene er svært ulike, både som type og når det gjelder verdi. 

Utvalget viser også at trendene i samlermarkedet for biler er internasjonalt.

Prisene som anslås, er for eksemplarer i god stand, og er omregnet fra dollar.

Se bildekarusellen av bilene her: 

2006–2008 Dodge Magnum SRT-8: Verdt 365.000 kroner, en vekst på 39 prosent siden 2019.
2003–2013 Lamborghini Gallardo Six-Speed: Verdt 1.750.000 kroner, en vekst på 7,4 prosent siden 2019. Hagerty mener den vil øke kraftig i pris i tiden som kommer.
2002–2008 Mercedes G500: Verdt 590.000 kroner, en vekst på 15 prosent siden 2019. Hagerty sier etterspørselen er større enn tilbudet.
2002–2006 Mini Cooper S: Verdi 133.000 kroner. En vekst på 4,3 prosent siden 2019. Hagerty kaller denne bilen et «kupp».
1997–2001 Honda Prelude: Verdt 193.000 kroner. En vekst på hele 87 prosent siden 2019.
1984–1990 Ford Bronco II: Verdt 173.000 kroner. En vekst på fire prosent siden 2019. Hagerty sier det er en av få SUV-er fra 1980-tallet som fortsatt er billig.
1981–1983 DeLorean DMC-12: Verdt 834.000 kroner. En vekst på 73 prosent siden 2019.
1978–1983 Datsun 280ZX: Verdt 364.000 kroner. En formidabel verdivekst på 138 prosent siden 2019.
1976–1989 Ferrari 400/412: Verdt 665.000 kroner. En vekst på 51 prosent siden 2019. Hagerty sier dette er den 70-talls- Ferrarien som er billigst.
1961–1964 Jaguar E-Type SI 3.8 Coupé: Verdt 2.030.000 kroner. En vekst på 14 prosent siden 2019. Hagerty sier E-type fortsatt er betydelig billigere enn tilsvarende biler fra italienske merker.
1961–1972 Volvo P1800: Verdt 491.000 kroner. En vekst på 48 prosent siden 2019. Hagerty sier dette er en modell som er stilig og forholdsvis billig.

Flere entusiastsaker: