Mange av de mest populære bilmodellene har svært lav kapasitet til passasjerer og bagasje, det som kalles nyttelastkapasitet.
Motors store oversikt viser at Tesla Model 3 har aller minst nyttelastkapasitet. De store hybrid-SUV-ene er best, viser oversikten som er basert på tallmateriale fra OFV.
Selv om det kan være fristende spesielt i ferien eller når man skal på hytta, er det farlig både for trafikksikkerheten og for bilen å overskride bilenes vektkapasitet, understreker vegvesenet.
– Kjøretøyene er konstruert for å tåle en maksimal vekt både totalt og på hver aksel. Er bilen tyngre enn den skal være, går det ut over trafikksikkerheten. Overvekt sliter dessuten på bilens komponenter, som forstilling, støtdempere, dekk og hjuloppheng, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.
Totalvekten på bilmodellene settes av fabrikantene. Deretter veies hver enkelt versjon, og gjenværende vekt er vekta til føreren, samt nyttelastkapasiteten til passasjerer og bagasje.
I vognkortet ditt kan du sjekke hvor mange kilo du har for din bil til passasjerer og bagasje. Det finner du enten i papirversjonen av vognkortet som skal ligge i bilen, eller på sidene til Statens vegvesen.
Blir du stoppet i kontroll, er det faktisk vekt på både fører, passasjerer og bagasje som gjelder.
Myndighetene beregner 75 kilo til føreren i sine utregninger. Veier du mer, må du trekke dette fra nyttelast-kapasiteten oppgitt i vognkortet ditt.
Motor har spurt vegvesenet om bilene i realiteten tåler mer enn det oppgitte antallet kilo.
– Det er vanskelig å fastsette hva kjøretøy faktisk tåler ut over det fabrikantene garanterer, sier Kjell-Erik Stensby i Statens vegvesen, før han understreker at bilistene uansett ikke må gå ut over maksimumsgrensene som produsentene har satt.