RULLER VIDERE: Nye navn er under etterforskning i utslippsskandalen «dieselgate».

Dieselskandalen:

Etterforsker mistenkte i PSA-gruppen

Tysk påtalemyndighet etterforsker flere ikke navngitte mistenkte fra den tidligere PSA-gruppen for å ha vært involvert i dieselskandalen i bilindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Dieselgate

  • Høsten 2015 ble det offentlig kjent at Volkswagen-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av sine dieselbiler.
  • Programvaren sørget for at utslippene ble redusert mens bilene gikk gjennom laboratorietesten som brukes for å godkjenne bilene.
  • 11 millioner biler var berørt av utslippsjukset.
  • Konsekvensen har vært enorme i VW-systemet: En rekke toppledere er fjernet, og flere sitter i fengsel.
  • Saken har kostet VW mange hundre milliarder kroner i bøter, kompensasjon, juridiske kostnader og utbedringer.
  • Flere andre bilprodusenter er blitt anklaget for tilsvarende manipulasjoner og nylig ble både Renault og Peugeot siktet for utslippsjuks i Frankrike.

– Etterforskningen dreier seg om motorer som ble plassert i SUV-kjøretøyer av merkene Mitsubishi, Peugeot og Citroën, og flere personer fra den tidligere PSA-gruppen er under etterforskning, sa en talsperson for påtalemyndigheten i Frankfurt til AFP onsdag.

Talspersonen vil ikke navngi hvem som blir etterforsket.

Flere bilprodusenter har siden blitt involvert i skandalen. Den tidligere PSA-gruppen fusjonerte nylig med Fiat-Chrysler og dannet Stellantis.

Oppdaget av studenter

Opprinnelsen til dieselskandalen kom i 2012, da tre ingeniørstudenter begynte arbeidet med måling av utslipp i avgasser fra dieselbiler under kjøring. De oppdaget uoverenstemmelser mellom de målte utslippene og det som ble oppgitt offisielt.

Organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT), som de tre hadde kontrakt med, publiserte samme år en rapport som viste hvordan dieselbilene hadde mye høyere utslipp i trafikken enn under testing og understreket hvor annerledes bilene oppførte seg under kjøring enn i testsituasjonen i laboratoriet.

Toppsjefens fall

Under presentasjonen av funnene til de tre studentene i mars 2014, var representanter for myndighetene (CARB, California Air Resources Board og EPA, Environmental Protection Agency) til stede og besluttet å undersøke saken nærmere.

I september 2015 var skandalen et faktum, da det ble offentlig kjent at VW over tid, ved bruk av programvare, hadde jukset med utslippene ved at disse ble målt kunstig lave i testprosedyrene. Toppsjefen, Martin Winterkorn, måtte gå av da det viste seg at han hadde visst om utslippsjukset og holdt tilbake informasjonen.