OMDISKUTERT: Audi Q6 e-tron får ulik grad av kritikk for komforten.

Kritikken av Audi Q6 e-tron:

Dette svarer Audi om dekkstøyen

Flere norske biltestere er svært kritiske til dekkstøyen i nye Audi Q6 e-tron. Audi sier de følger opp saken.

Publisert Sist oppdatert

Det var Tek.no som fikk kjøre og teste Q6 e-tron først. Dette er Norges største nettsted for forbrukerteknologi og har siden 2017 vært eid av VG. 

De skriver på sin hjemmeside at de har over 1,4 millioner lesere i uken.

Journalisten som testet Q6, skriver blant annet dette:

«... hjulstøy i motorveifart på grov norsk asfalt er det betydelig verre med. Den synes jeg rett og slett er litt skuffende ...»

Og videre:

«Bilen har en sånn høyfrekvent og påtrengende kvalitet på støyen når du bikker 90–100 kilometer i timen, og jeg klarer ikke helt å avgjøre om det er bilen selv som lager støyen eller bare kombinasjonen av 20-tommere og slitt norsk asfalt.»

Mer prekær

Som en del av konklusjonen skriver han:

«... og ikke minst er hjulstøyen i motorveifart mer prekær enn vi skulle ønsket.»

Motors test kom åtte dager senere. Den kan du lese i sin helhet her. Men konklusjonen var blant annet at bilen ikke trives på norsk asfalt, og at «Audis nye elbilstolhet støyer nesten like mye som en småbil.»

I teksten står det blant annet:

«Fra rundt 50 km/t dukker det opp en udefinerbar, turbinaktig lyd fra framre del av bilen. Denne blander seg med dekkstøyen og øker med hastigheten. I motorveitempo blir den direkte trettende.»

I testkategorien «komfort» ga vi den 5 av 10 poeng – med hjulstøyen som den største av minusfaktorene.

STØYER: Mye kan tyde på at Pirelli-dekkene som leveres til Q6, er årsaken til det høye støynivået. Rutinerte biltestere som har kjørt bilen med andre dekk, har ikke reagert på støyen.

Overraskende mye

To uker etter Motor, publiserte Elbilforeningen sin test av nøyaktig samme bil, med samme registreringsnummer. 

Her står det: 

«20-tommere med Pirelli P Zero, som for øvrig støyer overraskende mye.»

Så vidt vi kan se, er det kun Tek.no, Motor og Elbilforeningen av de større, seriøse mediene som har testet akkurat denne versjonen av Q6. 

Ulike konklusjoner

Broom, Vi Menn bil og Dagens Næringsliv har også testet samme bil. Men dette er en SQ6 med 21-toms Goodyear-dekk og luftfjæring. 

I motsetning til enigheten blant de nevnte mediene som har testet versjonen med 20-toms Pirelli-dekk, så går konklusjonen litt i ulike retninger:

Broom skriver: «Støydempingen er svært bra.»

Dagens Næringsliv skriver: «Et støynivå man må kunne forvente i denne klassen.»

MYE ROS: Bortsett fra hjulstøyen, har Q6 fått mye ros. Modellen har de fleste egenskapene en familie med kan ønske seg.

Dessverre mer dekkstøy

Vi Menn Bil er langt mer kritiske, og skriver allerede dette i tittelen: 

«Gir den rette følelsen, men skuffer særlig på ett område.»

Lenger ned i teksten kommer forklaringen på det siste:

«Dessverre er det mer dekkstøy i testbilen enn i eksempelvis BMW iX og Mercedes EQE SUV som vi testet i 2023. Særlig i 100 km/t på grov motorveiasfalt er dette et merkbart komfortminus for SQ6.» 

I oppsummeringen er «Hjulstøy på grov asfalt» nevnt som første punkt blant minusfaktorene.

Elbil 24, som har testet bilen med 19-toms Goodyear-dekk, skriver at støynivået er behagelig.

Finansavisen har foreløpig ikke publisert en test av bilen de har disponert –  også denne med 19-toms Goodyear-dekk.

Bilforlaget, som blant annet gir ut magasinet BilAutofil, har ikke testet bilen.

Audis svar

Motor har stilt følgende to spørsmål til Audi-importør Møller:

  • Potensielle Q6-kunder som har referert til kritikken av dekkstøyen, har fått til svar at Møller gjør egne undersøkelser og tester av dette. Hva er resultatene av disse undersøkelsene?
  • Slik vi leser tester i seriøse medier, kan det virke som om problemet er direkte koblet til Pirelli-dekkene. Gjøres det noe spesifikt med dette, for eksempel at biler i Norge ikke utstyres med Pirelli-dekk?
  • Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Audi hos Møller, svarer dette:

«Vi er kjent med beskrivelsen som er gjort i Motor på én av våre testbiler, og jobber selvsagt for å se om det er noe som ligger bak den opplevelsen. Vi er ikke kjent med at dette har vært en utfordring for noen av våre andre Q6 e-tron-modeller som nå etter hvert ruller i relativt stort antall på norske veier, men dette er selvsagt noe vi følger med på.»