De senere årene har det dukket opp en rekke nye bilfabrikanter i det norske markedet, i takt med økningen i elbilens utbredelse.
Noen av disse merkene kommer fra store bilkonglomerater, andre er oppstartsbedrifter.
Et fellestrekk er at de ikke har noe posisjon i Norge fra før av, og at det er verdt å tenke på risikoen ved å kjøpe en bil fra et merke som er nytt i det norske markedet:
Hva skjer hvis det ikke går som de håpet, kanskje trekker de seg ut av landet igjen, eller går de konkurs?
Teknisk konsulent i NAF Advokat, Benny Christensen, mener det er noe man bør tenke over, men sier også at det ikke er lett å spå om framtiden.
Sunn skepsis
- En viss skepsis til det som er nytt kan absolutt være på sin plass – uten at man skal være fornektende. Vi må definitivt leve med noen nye bilmerker framover, men det er ikke sikkert at alle som har kommet den siste tiden har livets rett.
Noen punkter det kan være lurt å se på er om bilmerket er etablert i andre land og hvor mye de eventuelt selger. Det gir en pekepinn om framtidsutsiktene til merket.
Her hjemme kan man sjekke om de har en solid og veletablert importør, og ikke minst hva slags tjenester de tilbyr på servicemarkedet.
– Hva er framtidsplanene og har de finansielle muskler? Det tar tid og koster store penger å etablere seg i nye markeder. Svarene på disse spørsmålene er kanskje ikke så lette å finne, men å lese seg opp på bilmerket gir deg verdifull kunnskap – og kunnskap er makt, sier Christensen.
– Den lovfestede klagefristen er uansett fem år for nye biler, og i tillegg kommer garantien bilmerket gir. Hvis merkeforhandleren går konkurs eller opphører å eksistere i Norge, vil forbrukeren fortsatt ha rettighetene sine i behold ovenfor produsenten, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Han mener dog at det kan være en vanskelig og tidkrevende vei å gå. I tillegg vil det i mange tilfeller vil det være vanskelig å oppdrive både reservedeler og digitale oppdateringer.
– Hvis bilen er kjøpt på kreditt formidlet av selger, kan forbrukeren klage til kredittyter, sier Iversen.
Leasing fremfor kjøp?
Christensen er inne på det samme sporet:
– Et godt tips om man er litt i tvil kan være å lease framfor å kjøpe. Da slipper man å ligge våken om natten og bekymre seg for bruktbilprisen den dagen man skal selge eller bytte inn bilen.
Christensen sier det er noen røde flagg man kan se etter i forkant av kjøpet:
– Lavt salgsvolum, lite og ukjent bilmerke også i utlandet. Altså et typisk oppstartmerke. En annen ting er få servicepunkter. I tillegg er en lite anerkjent eller nyoppstartet bilimportør noe som bør bidra til at man stopper litt opp og tenker seg om en ekstra gang.
– Dette med et kjent nettverk og kjent importør gir økt trygghet. Det tror jeg er veldig viktig for mange.
Annonse
Det er en risiko
Iversen følger denne tanken.
– Forbrukerne må være klar over at det er en større risiko ved kjøp av bil hos selskaper med svært begrenset nettverk i Norge. Jeg ønsker å minne om at mange av elbilene kommer i første generasjon, der både mekanikken og programvaren kan ha barnesykdommer – og dermed trenge å fikses i løpet av bilens første år.
Hvis merket faktisk forsvinner fra Norge, eller går inn, så har man fortsatt rettigheter, forteller Iversen i Forbrukerrådet:
– Hvis forhandleren fortsatt finnes er de ansvarlig i hele reklamasjons- og garantitiden, selv om merket ikke selges lenger. Merk at forbrukerne fra og med 1. januar 2024 har rett på programvareoppdateringer, herunder sikkerhetsoppdateringer, til bilene de kjøper.
Iversen tviler på at en slik plikt vil overholdes hvis merket opphører. Fraværet av oppdateringer vil være da være rettslige mangler, som i ytterste konsekvens kan gi forbrukeren rett til å heve kjøpet.
– Programvareoppdateringen er nødvendige for å sikre bilen mot alt fra uautorisert tilgang til at grunnleggende funksjoner blir justert, sier Iversen.
Land langt unna
Benny Christensen mener opphavslandet til bilmerket også er noe man må ta med i vurderingen.
– Det er kanskje politisk ukorrekt å si det, men både USA og Kina er langt unna. Lykkes de ikke i det norske eller europeiske markedet med nye bilmerker kan det rett og slett være at de trekker seg ut. Da sitter man fort med en svært ukurant bil som det kan være vanskelig å få reparert, skaffet deler til og som vil være svært tungsolgt i bruktmarkedet. I verste fall kan man også oppleve handelsblokader mellom ulike land og verdensdeler, avslutter han.