ØRLITEN: Man kan så vidt se sømmen som stikker ut på førersetet i Teslaen. Bildet til høyre er årets Model 3 i performance-utgave.Foto: FRA KLAGESAKEN og MORTEN ABRAHAMSEN
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
Tesla Norge skal ha 6760,50 kroner for å reparere denne sømmen, som så vidt stikker ut av førersetet på en Tesla Model 3. – Pass på, advarer salmakere.
Mye kan gå galt på biler. Slett ikke bare motorer,
bremser og elektronikk. Også en ørliten søm.
Eieren av en 2019-modell Tesla Model 3 spurte Tesla om de
kunne fikse en løs søm på venstre side av førersetet, da han så at den begynte
å stikke ut.
Men Tesla avslo å reparere på reklamasjon eller garanti,
til tross for at bilen var under fem år gammel.
– Dette dekkes ikke av garanti, svarte Tesla.
Tesla mener det er normal slitasje. Dessuten påpekte de
at sømmen «så vidt stikker litt ut», og at det derfor ikke kan kalles en skade.
Bytte hele trekket
– På en bil som har vært i bruk i fire år er det ikke
uvanlig at løse sømmer kan oppstå, skriver Tesla i et brev Motor har lest.
Tesla mener det ikke er en svakhet ved setet, og at den
løse sømmen heller ikke har noen betydning for bilens funksjon eller sikkerhet.
Tesla skulle ha 6760,50 kroner for å reparere sømmen,
selv om sømmen, som de selv påpeker, så vidt stikker ut.
Teslas reparasjon består av å bytte hele setetrekket.
Annonse
– Kjempemye
Tesla-eieren som klaget, en mann fra Sandnes på Vestlandet,
innhentet en sakkyndig uttalelse fra Eide møbeltapetsering, som konkluderer med
at det ser ut som at undertråden ikke har vært stram nok. De opplyser at de har
vært borti også andre Teslaer med samme svakhet.
Møbeltapetsereren skal ha cirka 4000 kroner for å reparere.
Motor har spurt Rune Aas ved Aas salmakeri på Romerike. Han
har reparert sømmer på mange biler.
Aas lander på 5000 kroner for å sy sømmen fast igjen.
– Det er kjempemye jobb å demontere setet. Syjobben tar bare
fem minutter, mens det tar ca. 3,5 til 4 timer å ta setet ut og setetrekket av
og på, sier han.
Problemet er all elektronikken. Salmakeren forteller at
han må bruke spesialverktøy.
600 kroner
Men man kan få gjort det rimeligere. Motor har også
spurt salmaker Jeanette Øyen, som driver Salmakeriet på Stange i Hedmark.
Hun anslår at hun skal kunne sy sømmen fast uten å ta
setetrekket av. Da koster det bare anslagsvis 600–700 kroner.
– Jeg ville først forsøkt å sy et par sting slik, og
prøvd å feste tråden. Men da kan feilen oppstå igjen. Dessuten er det nok
penere å skifte hele trekket.
Annonse
– Utsatt
De to salmakerne ber bileierne være forsiktige med setene
sine. Spesielt førersetet på venstre side er utsatt.
– Når først én tråd har begynt å løsne, løsner veldig
ofte alt etter hvert, sier Øyan.
Tesla Norge hevder at løse sømmer ikke er et stort problem
på Tesla.
Rune Aas ved Aas salmakeri har i mange år reparert løse
sømmer på biler. Han forteller at det er ett bilmerke han ofte har innom
salmakeriet sitt.
– Volvo. Det har vært stor pågang av Volvoer i alle år.
Men jeg har inntrykk av at sømmene har blitt bedre hos Volvo fra 2020-modellene.
– Hva med Tesla?
– Jeg har ikke merket mye feil med Tesla-setene.
– Svakhet
Tesla-eieren som klaget på sømmen, endte med å måtte gå
til forbrukermyndighetene da han ikke fikk dekket utbedring av Tesla.
Forbrukerklageutvalget har i et vedtak avgjort at han skal få 4000 kroner av
Tesla, slik at møbeltapetsereren han innhentet sakkyndig uttalelse fra, kan
reparere sømmen.
– Den sakkyndige uttalelsen legges til grunn. Feilen har oppstått
som følge av en svakhet ved produksjonen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt
vedtak.