ØRLITEN: Man kan så vidt se sømmen som stikker ut på førersetet i Teslaen. Bildet til høyre er årets Model 3 i performance-utgave.

Sømmen stikker så vidt ut:

Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla

Tesla Norge skal ha 6760,50 kroner for å reparere denne sømmen, som så vidt stikker ut av førersetet på en Tesla Model 3. – Pass på, advarer salmakere.

Publisert Sist oppdatert

Mye kan gå galt på biler. Slett ikke bare motorer, bremser og elektronikk. Også en ørliten søm.

Eieren av en 2019-modell Tesla Model 3 spurte Tesla om de kunne fikse en løs søm på venstre side av førersetet, da han så at den begynte å stikke ut.

Men Tesla avslo å reparere på reklamasjon eller garanti, til tross for at bilen var under fem år gammel.

– Dette dekkes ikke av garanti, svarte Tesla.

Tesla mener det er normal slitasje. Dessuten påpekte de at sømmen «så vidt stikker litt ut», og at det derfor ikke kan kalles en skade.

Bytte hele trekket

– På en bil som har vært i bruk i fire år er det ikke uvanlig at løse sømmer kan oppstå, skriver Tesla i et brev Motor har lest.

Tesla mener det ikke er en svakhet ved setet, og at den løse sømmen heller ikke har noen betydning for bilens funksjon eller sikkerhet.

Tesla skulle ha 6760,50 kroner for å reparere sømmen, selv om sømmen, som de selv påpeker, så vidt stikker ut.

Teslas reparasjon består av å bytte hele setetrekket.

– Kjempemye

Tesla-eieren som klaget, en mann fra Sandnes på Vestlandet, innhentet en sakkyndig uttalelse fra Eide møbeltapetsering, som konkluderer med at det ser ut som at undertråden ikke har vært stram nok. De opplyser at de har vært borti også andre Teslaer med samme svakhet.

UTSATT: Sømmen stikker ut på et utsatt område.

Møbeltapetsereren skal ha cirka 4000 kroner for å reparere.

Motor har spurt Rune Aas ved Aas salmakeri på Romerike. Han har reparert sømmer på mange biler.

Aas lander på 5000 kroner for å sy sømmen fast igjen.

– Det er kjempemye jobb å demontere setet. Syjobben tar bare fem minutter, mens det tar ca. 3,5 til 4 timer å ta setet ut og setetrekket av og på, sier han.

Problemet er all elektronikken. Salmakeren forteller at han må bruke spesialverktøy.

600 kroner

Men man kan få gjort det rimeligere. Motor har også spurt salmaker Jeanette Øyen, som driver Salmakeriet på Stange i Hedmark.

Hun anslår at hun skal kunne sy sømmen fast uten å ta setetrekket av. Da koster det bare anslagsvis 600–700 kroner.

– Jeg ville først forsøkt å sy et par sting slik, og prøvd å feste tråden. Men da kan feilen oppstå igjen. Dessuten er det nok penere å skifte hele trekket.

– Utsatt

De to salmakerne ber bileierne være forsiktige med setene sine. Spesielt førersetet på venstre side er utsatt.

– Når først én tråd har begynt å løsne, løsner veldig ofte alt etter hvert, sier Øyan.

Tesla Norge hevder at løse sømmer ikke er et stort problem på Tesla.

Rune Aas ved Aas salmakeri har i mange år reparert løse sømmer på biler. Han forteller at det er ett bilmerke han ofte har innom salmakeriet sitt.

– Volvo. Det har vært stor pågang av Volvoer i alle år. Men jeg har inntrykk av at sømmene har blitt bedre hos Volvo fra 2020-modellene.

– Hva med Tesla?

– Jeg har ikke merket mye feil med Tesla-setene.

– Svakhet

Tesla-eieren som klaget på sømmen, endte med å måtte gå til forbruker­myndighetene da han ikke fikk dekket utbedring av Tesla. Forbrukerklage­utvalget har i et vedtak avgjort at han skal få 4000 kroner av Tesla, slik at møbeltapetsereren han innhentet sakkyndig uttalelse fra, kan reparere sømmen.

– Den sakkyndige uttalelsen legges til grunn. Feilen har oppstått som følge av en svakhet ved produksjonen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.