BER OM UNNTAK: Straffetoll på EX30 kan skape store problemer for Volvo, advarer selskapet.

Advarer om straffetoll:

«Dette kan bli meget dramatisk for Volvo»

EUs straffetoll mot elbiler fra Kina kan få dramatiske konsekvenser for Volvo, har selskapet advart svenske myndigheter.

Publisert

Statlige støtteordninger til kinesiske bilprodusenter har gitt dem urimelige fortrinn i konkurransen med andre fabrikanter, mener EU.

Stadig flere elbiler produsert i Kina blir nå importert og solgt på det europeiske markedet, med straffetollen mener EU-kommisjonen at det blir en mer rettferdig priskonkurranse.

Men innad i EU er meningene delte.

Enkelte land med en stor bilindustri – som Italia, Frankrike og Spania – har vært pådrivere for straffetollen. Andre – som Tyskland og Sverige – mener ordningen med en straffetoll på inntil 37,6 prosent er til stor skade.

Og nå har Volvo Cars trukket i nødbremsen i en henvendelse til svenske myndigheter, skriver avisen Dagens Nyheter.

Sentral brikke

Volvo produserer biler både i USA, Europa og Kina, men deres viktigste modell for øyeblikket – EX30 – blir satt sammen i Kina.

Den bilen får dermed en straffetoll på 19,9 prosent når den selges i EU-området, og Volvo advarer nå om at det kan bli en alvorlig økonomisk belastning for selskapet.

Volvos billigste modell har som ventet blitt en stor suksess i Europa, og den er en helt sentral brikke i selskapets overgang til en helelektrisk portefølje.

Nå har selskapet bedt om unntak fra straffetollen i en overgangsperiode, til modellen er klar for produksjon ved selskapets fabrikk i Gent i Belgia.

Også den svenske bransjeorganisasjonen Mobility Sweden har bedt svenske myndigheter arbeide aktivt for at EU finner et kompromiss med Kina.

Prøvevotering

Den svenske handelsministeren Johan Forsell har beklaget utviklingen, og bekrefter at regjeringen har en dialog med Volvo om hvordan den kan ivareta svenske selskaps interesser. Volvo har hovedkontor i Sverige, men er eid av kinesiske Geely.

Straffetollen er en foreløpig ordning som skal evalueres utover sommeren og høsten. Reuters refererte denne uken fra en prøvevotering i EU, der 12 land stemte for, fire mot og 11 land avsto fra å stemme.

Ved en endelig votering blir kommisjonens forslag vedtatt med mindre et kvalifisert flertall på 15 land, som representerer minst 65 prosent av EUs befolkning, stemmer imot. Et vedtak vil normalt ha fem års gyldighet.

Kina har truet med omfattende reaksjoner, hvis straffetollen blir endelig vedtatt.

PS: Biler produsert i Kina får ikke straffetoll til Norge.