VOLKSWAGENS BILLIGSTE: Slik ser den ut. Bilen blir om kort tid vist frem på skikkelig vis.

VW ID.1 ... eller ID.ONE?

Dette er VWs nye billigbil, som plutselig ble nesten klar

Volkswagen har også klare planer for storesøster ID. 2all, samt elektriske versjoner av Golf og T-Roc.

Publisert Sist oppdatert
Thomas Schäfer, konsernsjef

«En lønnsom høykvalitets-elbil folk har råd til, fra Europa og for Europa, det er bilproduksjonens Champions League». 

Såpass tok han i, toppsjef Thomas Schäfer, da han onsdag presenterte bilen som skal stå aller først og øverst på Volkswagens modelloversikter, som den billigste. 

Den skal få en pris på rundt 20.000 euro, bekrefter Schäfer, og den kommer på veiene i 2027. 

Begge deler er hintet om før. Det som likevel er nytt, er at konseptmodellen i det alt vesentlige skal være helt ferdig.

Først skal den avdukes på hjemmebane i Wolfsburg.

Få uker igjen

Daniela Cavallo, bedriftsrådsleder

– Dette blir en Volkswagen i bokstavelig forstand. Det er derfor bare riktig at de ansatte ved fabrikken får se den før alle andre, sier bedriftsrådleder Daniela Cavallo.

Det skjer åpenbart temmelig snart, for allerede i begynnelsen av mars akter Volkswagen å vise frem bilen for allmennheten. 

Da vil vi også få vite hva bilen egentlig heter. Modellen er ikke offisielt døpt, men er blitt omtalt som ID.1 en god stund. Kanskje ender Volkswagen på en variant – ifølge denne Bluesky-brukeren skjuler navnet ID.ONE seg på skiltet i bildet ovenfor, hvis man lysner det kraftig.

Golf + T-Roc

Ifølge konsernsjef Schäfer ser Volkswagen på relativt rimelige elbiler som en hjørnestein i planene fremover. 

Han viser til den litt dyrere ID. 2all (25.000 euro), som kommer neste år, men også til to andre modeller:

– Ved å flytte produksjonen av den nåværende Golf-modellen til Mexico, frigjør vi kapasitet til å utvikle moderne teknologi i Wolfsburg. Målet er å bygge neste generasjons Golf der, sammen med en elektrisk T-Roc. Dette vil gjøre Wolfsburg til hovedsetet for vår nye, helelektriske kompaktklasse. 

Bedriftsrådleder Cavallo føyer til at de to sistnevnte modellene, elektriske Golf og T-Roc, alene vil bli produsert i et volum på over en halv million biler årlig.