STORSKALA: Arbeidere ved en av Dongfengs fabrikker i Wuhan skrur på plass deler til en elektrisk versjon av kraftpluggen M-Hero 917.

Bosch-sjef vil ha det enklere:

«Dette er oppskriften for å lage billigere elbiler»

Oppskriften for å gjøre elbiler rimeligere er ikke vanskelig: lag enklere drivlinjer som gjør at komponenter kan masseproduseres til lavere pris i større volumer.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Mathias Pillin, teknologidirektør i Bosch Mobility, en av bilindustriens største underleverandører, i et intervju med Automotive News.

Europas bilindustri er kraftig presset av kinesiske konkurrenter som nå bygger elbiler til 30 prosent lavere kost enn europeerne. Pillin ber fabrikantene i Bosch sitt tyske hjemmemarked tenke mer som kineserne.

– La oss slutte å lage alle de små, fikse detaljene på de elektriske drivlinjene, og heller se hvordan vi kan bli virkelig kostnadseffektive i stedet, sier Pillin.

ENKLERE, TAKK: Mathias Pillin er teknologidirektør i mobilitetsdivisjonen til Bosch.

Tysk gigant

Overgangen til en elektrisk bilpark skjer i ulikt tempo i de forskjellige regionene, konstaterer Pillin, men han forklarer den kinesiske fremgangen med at de har vært villig til å velge høy grad av standardisering for å få maksimal fart på produksjonen. 

Bosch er et av Tysklands 10 største industrikonsern, med over 400.000 ansatte og en omsetning i 2023 på nærmere 100 milliarder euro.

På den globale kundelisten står selvfølgelig også mange kinesiske selskaper. Ifølge Pillin er Bosch markedsleder også i den tilgjengelige delen av kinesisk bilindustri, det vil si alt som ikke bilfabrikantene produserer selv til sine biler.

Batteri er nøkkel

Bosch-sjefen mener utviklingen med den siste dippen i elbilmarkedet har vært som forventet.

Nøkkelen til å få opp etterspørselen igjen, er lavere priser, mener han – og peker spesielt på batterikostnadene.

– Med elbiler er det et nøkkelspørsmål hvor mye batterikapasitet du installerer, for det vil nødvendigvis bestemme prisen. Vi i Bosch lager ikke batterier, men vi produserer komponenter som skal fungerere så effektivt som bare mulig. Mikrobrikker laget av silisiumkarbid er et eksempel på slike komponenter. Med slike trenger du mindre batteri for å kjøre samme distanse, sier Mathias Pillin.