Bosch-sjef vil ha det enklere:
«Dette er oppskriften for å lage billigere elbiler»
Oppskriften for å gjøre elbiler rimeligere er ikke vanskelig: lag enklere drivlinjer som gjør at komponenter kan masseproduseres til lavere pris i større volumer.
Det sier Mathias Pillin, teknologidirektør i Bosch Mobility, en av bilindustriens største underleverandører, i et intervju med Automotive News.
Europas bilindustri er kraftig presset av kinesiske konkurrenter som nå bygger elbiler til 30 prosent lavere kost enn europeerne. Pillin ber fabrikantene i Bosch sitt tyske hjemmemarked tenke mer som kineserne.
– La oss slutte å lage alle de små, fikse detaljene på de elektriske drivlinjene, og heller se hvordan vi kan bli virkelig kostnadseffektive i stedet, sier Pillin.
Tysk gigant
Overgangen til en elektrisk bilpark skjer i ulikt tempo i de forskjellige regionene, konstaterer Pillin, men han forklarer den kinesiske fremgangen med at de har vært villig til å velge høy grad av standardisering for å få maksimal fart på produksjonen.
Bosch er et av Tysklands 10 største industrikonsern, med over 400.000 ansatte og en omsetning i 2023 på nærmere 100 milliarder euro.
På den globale kundelisten står selvfølgelig også mange kinesiske selskaper. Ifølge Pillin er Bosch markedsleder også i den tilgjengelige delen av kinesisk bilindustri, det vil si alt som ikke bilfabrikantene produserer selv til sine biler.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Batteri er nøkkel
Bosch-sjefen mener utviklingen med den siste dippen i elbilmarkedet har vært som forventet.
Nøkkelen til å få opp etterspørselen igjen, er lavere priser, mener han – og peker spesielt på batterikostnadene.
– Med elbiler er det et nøkkelspørsmål hvor mye batterikapasitet du installerer, for det vil nødvendigvis bestemme prisen. Vi i Bosch lager ikke batterier, men vi produserer komponenter som skal fungerere så effektivt som bare mulig. Mikrobrikker laget av silisiumkarbid er et eksempel på slike komponenter. Med slike trenger du mindre batteri for å kjøre samme distanse, sier Mathias Pillin.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
-
Piggdekk-forbud:
700 har fått piggdekk-gebyr
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
-
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
-
Bilkjøp:
«Sveriges NAF» fraråder Tesla
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Se karakterene:
Anerkjente viskerblad-merker får kritikk
-
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes