RIMELIGE: Det finnes et ganske variert utvalg av biler som har en nybilpris under 300.000 kroner.

Billigkroken:

Dette er Norges billigste nybiler

Per i dag er det flere nye biler som koster under 300.000 kroner. Det inkluderer helt ferske modeller og noen som har vært med lenge, små og mellomstore – og faktisk ikke bare elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Setter man en strek ved 300.000 som makspris for et nybilkjøp, er det fortsatt et ganske bra utvalg. Noen av dem er modeller som har fått et kraftig priskutt det siste året, et par av dem er helt ferske, og én av de ni er faktisk en fossilbil.

Dette er utvalget av biler som har en startpris som ligger under 300.000* kroner per i dag, i alfabetisk rekkefølge:

Byd Dolphin - 299.000

  • Dolphin ble lansert i år, og er fra kinesiske Byd. Lengden er 429 centimeter, noe som betyr at det er en småbil, men den innvendige plassen er så bra at den kan passe for en liten familie. Bra utstyrt og overraskende komfortabel i landeveistempo, mangler noen praktiske detaljer, for eksempel  gjennomlastingsluke i baksetet, i tillegg er det snaut med bagasjeplass (345 liter). Rekkevidden oppgitt til 427 kilometer.

Les testen her.

Citroën ë-C3

Citroën ë-C3 - 208.900/238.900

  • I likhet med Dolphin er dette en bil som ikke er rabattert, men laget som en billigbil fra grunnen av, og ë-C3 er Norges billigste nybil. Bilen er rett over fire meter lang og har et batteri på 44 kWt som skal gi en rekkevidde på 324 kilometer. Kunden kan velge mellom to utstyrsnivå. Kommer i norske butikker denne høsten.

Les prøvekjøring her

Honda e:Ny1 - 287.000

  • Ble lansert i fjor sommer, og fikk ganske hard medfart i testene. Heller ikke kundene lot seg friste, så dumpet den norske importøren prisen med 110.000 kroner i vinter, da ble det litt mer fart på leveransene. Er en kompakt-SUV med et bagasjerom som rommer 361 liter. Rekkevidden er oppgitt til 412 kilometer.

Les test her.

Jac e-JS4 - 299.900

  • Dette er også en bil som ikke fant mange kunder, dermed ble prisen satt ned med 75.000 kroner, inkludert en utstyrspakke som skal ha en verdi på 36.000 kroner, altså totalt 111.000 kroner ned. Jac er kinesisk, og e-JS4 er 441 centimeter lang og byr på et romslig bagasjerom, 520 liter. Rekkevidden er oppgitt til 433 kilometer.

Mazda MX-30 - 219.900**/235.900**

  • Stilig bil både utvendig og innvendig. Lansert i 2020 og har mange fine egenskaper, blant annet svært god komfort, men MX-30 har en sentral svakhet, rekkevidden: 200 kilometer, og det er under gode forhold. På den annen side har bilen hele veien vært rimelig.  
  • ** Nå har importøren senket prisen i en kampanje, og prisene over er inkludert levering .

Lest test her.

MG4 - 253.000/287.000

  • En av Norges mest populære biler, og det er det en grunn til, dette er mye bil for pengene. MG4 har bra med plass, fine kjøreegenskaper og god rekkevidde. De to utstyrsnivåene Standard og Luxury priser seg under 300.000 kroner. Samtidig skal man være oppmerksom på at klimaanlegget ikke fungerer særlig bra i norske vinterforhold, kjøreassistenten er også under pari.

Les test her.

MG ZS EV - 287.000

  • Billigste utgave av MG ZS sniker seg under 300.000 kroner, med utstyrsnivå Comfort. Ble lansert i 2018 og kom til Norge året etter og fikk en face-lift i 2021 med økt rekkevidde. Den er oppgitt til 440 kilometer. Utfra det og størrelse, 432 centimeter lang, er det mye bil for pengene. Leveringtallene siden starten viser at MG ZS har truffet godt i Norge, nær 10.000 nye biler er levert, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Les test av første utgave her.

Nissan Leaf - 234.000

  • Bilen som så ut som den aldri skulle slutte å selge i Norge, men nå er det straks over. Produksjonen opphørte ved nyttår. Den annonseres fortsatt Nissans hjemmesider, med en startpris på 234.000 kroner. Så langt i år er det levert over 1400 nye Leaf her til lands. Importøren forteller at det nå er cirka 100 Leaf igjen på lager.

Suzuki Ignis - 299.900

  • Den ensomme fossil-svalen på listen, og ikke nok med det, den har firehjulsdrift. Ignis er småbil som er 370 centimeter lang, og har vært på markedet siden 2017. Versjonen som selges i Norge er en hybrid med 83 hestekrefter. Det er utstyrsnivået GL som går under den magiske 300.000 grensen. 

Les prøvekjøring her.

*Prisene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikkens Kjøretøydata, som er eksklusive omkostninger, hvis ikke annet er oppgitt. Det vil si uten frakt/leveringskostnader. Som gjerne er rundt 10.000 kroner.