Nytt høringsforslag:
«Dette er fullstendig krise for leasing»
Norges Bilbransjeforbund mener et nytt høringsforslag fra regjeringen om endringer for leasingsreglene vil bety slutten for leasing som finansieringsalternativ.
– Som et svar på Stortingets anmodningsvedtak fra 2022 om å gjøre elbiler mer konkurransedyktige på leasing, svarer nå regjeringen med et forslag som vil gjøre leasing av personbiler mye dyrere, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund.
– Dette er fullstendig krise for leasing som finansieringsalternativ, sier Nilsen.
I et notat om endringer i merverdiavgiftsreglene sender regjeringen nå på høring et forslag om å fjerne holdingperioden på 48 måneder for å unngå å tilbakeføre momsen på en leasingavtale.
I stedet vil man innføre en ordning hvor bilens restverdi etter endt leasingperiode skal legges til grunn for størrelsen på momsfradraget.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Jobbet lenge
Etter høringsperioden ønsker regjeringen å innføre ordningen i forbindelse med det salderte statsbudsjettet for 2024, altså fra 1. juli neste år.
I dag slipper man å tilbakeføre moms dersom leasingperioden er på minimum 48 måneder. Med regjeringens forslag må eksempelvis 50 prosent av momsen tilbakeføres – dersom bilen har en restverdi på 50 prosent.
Regjeringen har jobbet lenge med å følge opp et anmodningsvedtak fra Stortinget om hvordan man skal øke elbilandelen blant leasingbilene.
Leasingtorpedo
Nå frykter bransjen at regjeringens plan i stedet er å torpedere leasing som et reelt finansieringsalternativ.
Så lenge elbilene har mindre moms enn andre drivlinjer, kan dette forslaget bidra til at leasingkostnadene på elbiler på kort sikt øker mindre enn på øvrige biler, mener Bilbransjeforbundet.
– Men i det øyeblikk også elbilene har full moms vil ikke de ha noen som helst fordel av denne endringen. Det eneste man da har oppnådd er å gjøre leasing som finansieringsalternativ mye dyrere, og sannsynligvis uaktuelt, sier Stig Morten Nilsen.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?