Etter 31. desember i år blir biler dyrere. Elbiler får moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner, i tillegg kommer den nye vektavgiften for alle biler – 12,5 kroner ekstra for hver kilo over 500.
Ergo er det svært mange som ønsker å gjennomføre bilkjøpet før champagnen sprettes på nyttårsaften.
«Den dagen bilen er registrert»
Den opprinnelige formuleringen i forslaget til statsbudsjett ga ikke svar på om bilen måtte stå hjemme i garasjen før kjøpet var å anse som gjennomført, men nå har myndighetene levert en viktig avklaring i så måte:
«Skattedirektoratet legger til grunn at tidspunktet for når en bil/elbil skal anses levert kunde, er den dagen bilen er registrert på kunde i Motorvognregisteret», heter det i en prinsipputtalelse.
– Elbiler til over 500.000 kroner kan altså selges til kunde uten merverdiavgift, så lenge de er registrert på kunden senest 31. desember, sier advokat i rådgivningsfirmaet BDO Richard Haave Hanssen til Bilbransje24 [for abonnenter].
Bilbransje24 skriver at avklaringen kommer etter innspill fra flere bransjehold, blant annet Norges Bilbransjeforbund og nettopp BDO.
Annonse
Fornøyd bilbransje
Nyheten blir selvsagt tatt godt imot.
– Det har vært stor usikkerhet rundt dette, men det var den eneste fornuftige løsningen, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, til Motor.
– Nå får vi en en viss fleksibilitet i en allerede krevende situasjon, med store utleveringer. Det blir fryktelig mye de neste par ukene, sier Steinsland.
– En grei avklaring, sier Ida Krag, kommunikasjonssjef i Bilimportørenes Landsforening.
– Vi regnet det som som sannsynlig at det ble slik, men det var ryddig å få denne bekreftelsen. Det er veldig travle dager for medlemmene våre nå, de jobber hardt med å få levert ut så mange biler som overhodet mulig, sier hun.
Standardkontraktene fra bilbransjen låser deg til å betale avgiftene som gjelder når bilen blir levert, ikke avgiftene som gjelder på bestillingstidspunktet, skriver NAF i en fersk pressemelding – og minner samtidig om to punkter:
– Det ene er at du kun har rett til å heve kjøpet, dersom bilprisen øker med mer enn 6 prosent fra kontrakten inngås til levering. Det andre er at om leveringstiden er lengre enn 6 måneder, har du ikke automatisk denne retten til å gå fra kjøpet, selv om prisen øker, sier pressesjef Ingunn Handagard.
NAF tar til orde for at disse reglene bør endres.
– Terskelen for prisøkning bør settes til 3 prosent, altså halvparten av i dag. I tillegg bør punktet som gjelder lang leveringstid, ut av kontraktene som standard, sier Handagard.