SATSE (EL)LER IKKE: Batteriprisene faller raskere enn ventet, men det gjør ikke prioriteringene lettere for mange bilprodusenter.

Bilindustrien sliter med elbilene:

– Det er en ukomfortabel situasjon i styrerommene

Kraftig motvind i elbilmarkedet skaper hodebry i bilindustriens styrerom. Men ingen ting fyker raskere nedover enn batteriprisene. Det vil gjøre elbilene billigst mye raskere enn ventet.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver analytikere i BloombergNEF, en researchavdeling på energi innenfor den amerikanske nyhetsgiganten Bloomberg.

I løpet av det siste halvåret har markedet opplevd et fall på 51 prosent i prisen på battericeller, skriver Bloomberg, drevet av to hovedfaktorer:

  • Fallende priser på råvarer som brukes i batterier.
  • Lavere etterspørsel etter elbilene som batteriene skal brukes i.

– Effekten ser vi nå allerede i Kina, der elbiler er priset likt eller under biler med forbrenningsmotor i de fleste segmenter, og kraftige prisreduksjoner på elbiler er også på gang i de vestlige bilmarkedene, skriver Bloomberg.

«Nesten to tredjedeler av alle elbiler i det kinesiske markedet er nå billigere enn tilsvarende fossilbiler, og en serie enda billigere elbiler forberedes nå for lansering utenfor det kinesiske hjemmemarkedet i 2025 og 2026», heter det i en analyse fra BloombergNEF.

Vil forsterkes

Bloomberg har i mange år vært blant de tydeligste observatørene som har pekt på at utviklingen av batteriprisene vil være avgjørende for tempoet i elbilskiftet.

Men det som skulle være kvalifiserte anslag for batterietterspørselen i 2023, viste seg å være fullstendig feil. Produksjonskapasiteten var allerede dobbelt så høy, og Bloomberg mener vestlige selskapers forsøk på å hente i kapp de kinesiske batteriprodusentene bare vil forsterke dette.

Men selv om prisene har fått en knekk, har verdens ledende batterifabrikanter – de kinesiske, vel å merke – aldri tjent mer penger enn nå.

Kinesiske Contemporary Amperex Technology Company, CATL blant venner, har en global markedsandel på 37,5 prosent, og økte driftsoverskuddet 10,3 prosent til nær 35 milliarder i første halvår. 

Men de samlede inntektene var ned over 11 prosent, i tråd med en trend der kapasitetsutnyttelsen ved batterifabrikkene i Kina falt fra 51 prosent i 2022 til 43 prosent i fjor – og fortsetter ytterligere ned i år.

Hva er problemet?

Verdens bilprodusenter har likevel satt bremsene på, og tolker lunken interesse for høyt prisede elbiler som at forbrukerne ikke vil ha denne teknologien. Noen fabrikanter mener riktignok at det er modellutvalget som er problemet, ikke drivlinjen.

Bloomberg mener derimot at det er tegn til at man i Europa ser samme kostnadsutvikling for elbiler som i Kina.

Noen bilprodusenter, med Toyota i spissen, har de siste årene gjentatt at det rett og slett ikke er nok batterikapasitet tilgjengelig, og at hybridteknologien er en tryggere vei til reduserte utslipp.

Under press

Nyhetene som har kommet i sommer, tyder på at det er prisene som er problemet, mer enn kapasiteten. 

Belgiske Umicore, tyske BASF og franske Eramet har alle annonsert at de bremser ulike batteriprosjekter fordi regnestykkene ikke går i hop.

– Det er vanskelig i styrerommene hos bilprodusentene akkurat nå. Marginene er under press, elbilproduksjonen kaster ikke av seg, men likevel må de kaste deg på dette teknologiskiftet og bygge opp en helt ny forsyningskjede – ellers blir de hektet av. Det er en ukomfortabel situasjon, sier Umicore-sjefen Bart Sap.

– Men retningen er klar: Elektrifiseringen kommer. Det er bare et spørsmål om hvor fort det skjer.