BREDERE OG BREDERE: Bildet viser en klassisk Porsche 911 og en ny Porsche Carrera GTS.

Se utviklingen:

Designsjef mener Porschene er blitt for store

Kanskje det er på tide å snu, sier Porsches Michael Mauer. 

Publisert

Bildesigneren Michael Mauer, med bakgrunn fra både Saab og Mercedes-Benz, har vært ansvarlig for Porsches visuelle uttrykk i 20 år. Både før og gjennom hans virke har merkets modeller blitt lengre, bredere, tyngre – kort sagt, betydelig større.

Porsche har siden 2022 vært verdt mer enn hele Volkswagen, tross langt lavere produksjonstall, og et selskap med dundrende suksess snur neppe helt på flisa. 

Stoppe veksten

Likevel: Mauer ønsker å reverse utviklingen.

– Personlig ønsker jeg å lage en mindre og mer kompakt sportsbil, og stoppe denne veksten, sier han til magasinet Drive, også omtalt av Carup.

Mauer anerkjenner glatt at det kan bli en vanskelig oppgave. 

Én ting er kundenes forventninger om tilgang på plass i bilen. En annen er noen tekniske aspekter, som den pågående elektrifiseringen og nye, høyere krav til motorytelse.

Venter på batteriutviklingen

– Det blir veldig utfordrende. Særlig for meg, som mener at en 911 bør være så kompakt som overhodet mulig. Jeg vil elske å utforske grensene for å se hvor de ligger, hvor langt vi kan tvinge dette i en annen retning og gå tilbake til en veldig kompakt sportsbil, sier designsjefen.

Han tror mer effektive batterier kan bli avgjørende.

– Så snart rekkevidde- og infrastruktur­problemene er løst, slik at det blir like enkelt å lade som å tanke, får vi mindre batterier. Og da er jeg sikker på at vi også får se mindre biler igjen.

Se Porsche-utviklingen i bildekarusellen under: 

911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE
911 Foto: PORSCHE