FORTSATT SLIK: ... i hvert fall en stund til.

Sikter mot 2030:

Derfor vil ikke svensk utryknings­politi ha elbiler

Nabolandets politistyrke mener rett og slett at elbiler ikke tilfredsstiller deres behov.

Publisert

– Hvis du kjører en elbil i 80–90 kilometer i timen, kan den gå over 50 mil. Men er det en utrykning, med en fullastet politibil, kommer du høyst 15 mil. Der har du problemet, sier Karl Holm til Polistidningen.

Holm er sjef for serviceenheten ved svensk politis økonomiavdeling, og han kommenterer her en studie som nylig er lagt frem. 

I et forsøk på å kartlegge muligheten for konvertering til elbilbruk i det svenske politiet, er konklusjonen at rundt 2000 av dagens 7750 politibiler kan være elektriske. De 2000 er servicebiler som i prinsippet aldri brukes til utrykninger.

Samme prestasjon

For de uniformerte utrykningsbilene, de folk flest oppfatter som «vanlige» politibiler, stiller saken seg annerledes. Her må teknologien komme et hakk eller tre videre, ifølge Holm.

– Vi vil ikke kaste oss over elbiler før vi ser at vi kan få tilsvarende eller bedre prestasjoner enn vi får med bensinbiler, sier han.

Ikke dermed sagt at døren er lukket. Politilederen mener at spørsmålet er når det skjer, ikke om.  

– Jeg tror vi kan ha et pilotprosjekt i gang ganske snart. Kanskje sent i 2025 eller i 2026. Men en elbil som fullt ut erstatter de fossildrevne vi har i dag – da er vi nok framme ved 2030, sier han.

Først i sør

I nevnte studie anbefales en regionsvis elektrifisering når den tid kommer, fordi det er mer praktisk å satse på én drivlinje innenfor et begrenset område. 

Det foreslås også å starte i sør – ikke på grunn av ladeinfrastruktur, men fordi det sørlige Sverige har flere storbyer og mildest temperaturer. 

Svensk politi har i dag avtaler med Volvo. V90-avtalen går ut neste år, avtalen for XC60 i 2028.