LADING I EU: Bildet er fra den danske siden av Øresund. Både Sverige og Danmark er med i undersøkelsen.

Undersøkelse:

Derfor er europeere skeptiske til elbiler nå

Mange har i stor grad lagt rekkeviddeangsten bak seg. Hovedutfordringen for de potensielle elbilkjøperne er at de rett og slett ikke har råd.

Publisert Sist oppdatert

Elbilsalget i Europa går trått, men det skyldes ikke at de potensielle kjøperne ikke liker bilene. 

Ifølge en undersøkelse utført av EU-organisasjonen European Alternative Fuels Observatory, også gjengitt av Vi Bilägare, koker motvilligheten ned til ett ord: pris.

Svarene i undersøkelsen kommer fra 12 land – Belgia, Danmark, Frankrike, Italia, Litauen, Luxembourg, Nederland, Slovenia, Spania, Sverige, Tyskland og Ungarn. 

Alle nevner pris

Hovedtallene ser slik ut:

57 prosent vurderer elbiler på kort eller lang sikt.

25 prosent sier nei.

18 prosent vet ikke.

Ja-gruppene varierte fra 43 prosent (Slovenia) til 70 prosent (Spania). I Sverige var 62 prosent positive. 

I samtlige land var prisene negativ faktor nummer én. 

I ti av landene ble økonomiske lettelser ved nybilkjøp anført som det viktigste insentivet myndigheter kan bruke for å øke elbilandelen. 

I Litauen toppet hjelp til kjøp av brukt elbil, mens nederlenderne foretrekker reduksjon av veiskatt/bompenger.

Vil betale mer for elbiler

Undersøkelsen inneholder ellers noen andre, interessante funn:

Respondentene er i snitt komfortable med å betale 20.000 euro (cirka 235.000 kroner) for en elbil, brukt eller ny. 

Her er det selvsagt store forskjeller fra land til land, og kanskje innslag av ønsketenkning når man oppgir pris. Men det er verdt å sammenlikne med tallet for biler med forbrenningsmotorer – det er hele 5000 euro lavere.

Det er altså markant større betalingsvillighet for elbiler.

Ellers viser undersøkelsen at ...

● Den typiske elbileieren er en mann i alderen 35–55, med middels inntekt og enebolig. Den typiske eieren av en bil med forbrenningsmotor er en kvinne i samme aldersspenn, med middels inntekt og leilighet.

● 80 prosent av elbileierne oppgir at deres biler har rekkevidde mellom 201 og 400 kilometer – og at dette «vanligvis eller alltid» er nok.

● De fleste lader hjemme.

● 60 prosent mener det er problemfritt å lade bilene effektivt på utenlandsturer.

I en fersk undersøkelse, utført av Norstat for NAF, plasseres Norge inn i dette bildet, selv om spørsmålene er formulert annerledes. Her fremgår det at 49 prosent av nordmenn tror de har elbil innen fem år. 29 prosent eier et slikt kjøretøy allerede i dag.