Er bilen på Nordpolen?
Denne Kia-delen koster 167.000 kroner
Kiaen tror den er i Afrika den ene dagen og på Nordpolen den neste. Og det kan koste 167.000 kroner å finne veien hjem.
I
juni i fjor hentet Lasse Hopen og samboeren deres nyinnkjøpte bil i Orkanger – en
Kia e-Soul fra 2019. Allerede på veien hjem til Trofors i Nordland merket de at
noe var galt med bilens navigasjonssystem.
– Systemet viste ikke hvor vi var. Men vi tenkte ikke noe på det der og da. Alt var jo nytt, sier Hopen.
Ganske snart ble det likevel klart at noe måtte gjøres med elektronikkmodulen som styrer navigasjon, radio og telefonbruk.
– Jeg
skulle ta imot en telefon og hørte dem som ringte inn, men de hørte ikke meg,
forteller Hopen.
Samtidig levde navigasjonen sitt eget liv. Ifølge skjermen befant bilen seg i Tyskland. Eller i et land i Afrika. Eller, som du ser på bildene: midt på Nordpolen.
Bruktimport-garanti
Dermed begynte paret å nøste i problemet. De fant et overraskende hinder:
Kiaen er bruktimportert. Det skal i prinsippet ikke være et problem, siden en generell garanti på sju år gjelder uansett.
Det er ett unntak. Én del av bilen som har garanti på fem år. Men bare tre år hvis den er bruktimportert. Gjett hvilken.
Ergo måtte modulen skaffes. Da fikk Hopen og samboeren overraskelse nummer to.
– 167.000 kroner, sa de den kostet! Helt horribelt. Skulle tro den var av gull, sier Hopen.
– Og dette er en del som koster mellom 3000 og 6000 på et bilopphuggeri, legger han til.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Bekrefter prisen
Motor spør Kia om summen er riktig. Svaret er ja.
– Prisen du gir oss, stemmer nok. Men det finnes en mye bedre løsning for kunden, forteller Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
Det kommer vi tilbake til. I mellomtiden er det nemlig nettopp bilopphuggeri som er blitt løsningen.
Bilfirmaet i Orkanger sendte paret videre til Xos Auto, som sto for den opprinnelige importen av bilen til Norge.
Daglig leder Roger Hansen fant delen brukt for 3000, og Kia-merkeverkstedet skal om kort tid installere den for ytterligere 4000 kroner.
Vil følge opp
– Kia og Hyundai har egentlig sju års garanti på alt. Men ikke Kia, på denne delen. Det hadde ikke jeg fanget opp, sier Hansen.
– Dette er andre eier av denne bilen siden den kom til Norge. Jeg har likevel et ansvar overfor dem som har kjøpt bilen seinere, sier han.
– Betyr det at du ordner opp igjen, hvis noe skulle skje med denne delen på nytt innenfor garantiperioden?
– Ja, det gjør det.
Det liker Lasse Hopen å høre.
– Og det er viktig å få belyst saken. Man skulle jo tro at en garanti gjelder hele bilen, sier han.
Kias bytteordning
Kia har som nevnt et alternativ til denne fremgangsmåten, en byttedelsordning.
– Dette bruker forhandlerne i praksis ofte. Det er billigere for kunden og mer bærekraftig, skriver kommunikasjonssjef Christian Lagaard i en epost.
– Da leverer man inn den gamle delen som en slags pant, og man får en overhalt del tilbake. Dette koster cirka 25.000 kroner, opplyser Lagaard.
● Her kan du lese om Kias garantiordninger – både for biler som er kjøpt i Norge, og for bruktimporterte.
Vet du om spesielt dyre bildeler?
Motor har skrevet en rekke saker om deler og reparasjoner som har vært overraskende kostbare. Har du lagt merke til noe selv? Send gjerne en mail til redaksjonen@motor.no.
Her er noen av sakene vi har skrevet så langt:
● Må betale 25.000 kroner for ny bilnøkkel
● Takst: 940.000 kr for å reparere bil til 380.000
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?