FRISKE (FR)ASPARK: SP600, en utgave av Owl, idet den setter rekorden. Se video nederst i saken.

Raskeste elbil:

Slettet Rimac-fartsrekorden

Japansk-italienske Aspark SP600 har visstnok rett til å kalle seg verdens raskeste serieproduserte elbil.

Publisert Sist oppdatert

Ja, vi vet – dette er verken spesielt viktig eller noe som angår folk flest. Men litt gøy er det jo, og vi har dessuten fulgt disse rekordene en stund.

Så vi noterer i hvert fall: Aspark SP600 har nettopp satt ny hastighetsrekord for serieproduserte elbiler. Den nye rekorden lyder på 438,73 km/t. 

Den forrige rekorden tilhørte Rimac Nevera og var på 412 km/t.

KLAR TIL DYST: Føreren, tyske Marc Basseng, bak rattet i Aspark SP600.

Med Aspark-noteringen nærmer vi oss dermed den generelle rekorden for såkalte serieproduserte biler, uavhengig av drivlinje. Denne innehas fortsatt av Koenigsegg Agera RS, med 447,19 km/t. 

Vi skriver «såkalte» med vitende og vilje, dette er nemlig en gråsone. 

Én ting er at Koenigsegg-bilen bare ble laget i 27 ekstremt dyre eksemplarer, mens planen for Nevera er/var 150 omtrent like utilgjengelige biler. 

Aspara tar nemlig denne gråsonen over i noe som likner mistenkelig på svart, ved å kalle bilen en – direkte sitat – «production-intend prototype» ... altså «modell ment for serieproduksjon». Antallet, hvis det blir noen, er dermed ukjent. Det samme er spesifikasjonene. Samt prisen.

Men dyr, det blir den. SP600 er foreløpig siste ledd i evolusjonen av Aspark Owl. Den modellen er allerede kjent som en av verdens dyreste elbiler, selv om salgs- og produksjonstall er like godt skjult for offentligheten som alt det ovennevnte. 

Selskapet er japansk, men bilene er utviklet av italienske Manifattura Automobili Torino.

Under kan du se video fra det vellykkede rekordforsøket: