VÆR OBS: Begrepene som brukes om service er viktig å være bevisst på når du skal kjøpe bruktbil.
Foto: GEIR OLSEN
Pass på ved bruktbilkjøp:
«Service-historikk» betyr ikke komplett service
En fersk dom i Oslo tingrett er viktig for alle som er opptatt av servicehistorikken ved bruktbilkjøp.
Bilkunden som kjøpte en 10 år gammel Audi Q7 fra en bilforhandler
i Oslo, bet seg merke i at bilen ble solgt med begrepet «servicehistorikk».
Bilkunden forsto begrepet slik at serviceprogrammet dermed var fulgt, og alle
servicer tatt.
Audien ble solgt for 340.000 kroner. Bare tre dager etter
overtakelsen fikk bilen motorstopp, og måtte hentes av bergingsbil. Da ble det
avdekket at bilen hadde en rekke feil og mangler, og bilkjøperen og bilforhandleren
endte til slutt opp i tingretten.
Reparerte ikke
Blant feilene som ble avdekket var blant annet oljesvetting
rundt bunnpannen, defekt kollisjonspute, feil med luftfjæringen, feil ved kjøleanlegget,
defekte lykter og feil ved setebeltevarslingen. Ifølge tingrettsdommen vil det koste
godt over 80.000 kroner å utbedre feilene og manglene.
I tingretten uttalte servicelederen for en Møller
Bil-avdeling at bilen var i så dårlig stand at Møller aldri ville levert fra
seg en slik bil i en slik tilstand.
Det hører også med til historien at bilforhandleren og
bilkjøperen ble enige om at forhandleren skulle utbedre feilene og manglene.
Men etter at bilen hadde vært inne hos dem, fikk bilkjøperen ingen
dokumentasjon på hva som var blitt reparert.
En test utført av NAF bare dager etterpå, viste dessuten
at flere forhold beviselig ikke var reparert. NAF-testen avdekket også at ikke
alle servicer var tatt.
«Servicehistorikk»
I tingretten viste bilkjøperen og hans advokat til at begrepet
«servicehistorikk» ble brukt i salgsannonsen, og at det må bety at servicene er
fulgt.
Men der er ikke tingretten enig.
Tingretten har dømt bilforhandleren, Oslo Bilsenter, til
å ta Audien tilbake, og refundere hele kjøpesummen til bilkjøperen. Men
bilkjøperen ble ikke hørt med sine argumenter om hva «servicehistorikk»
innebærer.
– Det ble opplyst av forhandler at bilen har en
servicehistorikk, noe den også har. Det er ingen dokumentasjon på at kjøperen
har fått bekreftet at samtlige servicer er gjennomført. Det er gjennomført service
både i 2010, 2011, 2013, 2015, 2018 og 2020. Det stemmer med det
bilforhandleren opplyste ved salget, nemlig at det er en servicehistorikk,
skriver tingretten i sin dom.
Tingrettsdommen er ikke rettskraftig.