TESLA PÅ TYSK: De første Model Y-bilene trillet ut av fabrikken i Grünheide i mars.Foto: TESLA
Trapper opp i Tyskland:
Denne beskjeden gir ny Tesla-optimisme
Etter utallige utfordringer med den nye fabrikken i Tyskland, varsler Tesla at de er klare for å skru opp Europa-produksjonen kraftig. Samtidig er batteritilgangen sikret.
En årelang holmgang med lokale myndigheter og miljøorganisasjoner skapte usikkerhet og kraftige forsinkelser for byggingen av Tesla-fabrikken i Grünheide utenfor Berlin. Senere har pandemi, delemangel og krig satt selskapet – og resten av bilindustrien – på ytterligere prøver.
I dag har Tesla en høyere børsverdi enn de neste 15 mest verdifulle bilprodusentene i verden. Børsverdien er mer enn fire ganger så høy som Toyotas, og over ni ganger høyere enn Volkswagen-konsernets (inkludert VW, Audi, Skoda, Porsche og alle de andre merkene).
Tesla-regnestykket balanserer på at selskapet klarer å skalere opp produksjonen ved sine fabrikker, og på et informasjonsmøte nylig varslet selskapet at oppskaleringen i Grünheide nå skyter fart, skriver Automobilwoche.
20 millioner årlig
Fabrikken åpnet i mars og var i sommer på en produksjon av 1000 biler i uka, omlag 10 prosent av anleggets kapasitet.
Tesla har mål om produksjon av to millioner biler i 2023, som et punkt på veien til en produksjon av 20 millioner biler i året – flere enn Toyota og Volkswagen til sammen.
All produksjon av Model Y og Model 3 til Europa – inkludert Norge – skal skje i Grünheide.
Samtidig har selskapet for første gang fått tilgang på all den batterikapasitet produksjonsmålene krever, opplyste selskapet på en investorpresentasjon tirsdag.
På samme presentasjon gjentok Martin Viecha, en av direktørene i selskapet, ambisjonen om å tilby en rimeligere modell før de selvkjørende robotaxiene skal introduseres i 2024, skriver Electrek. Men han gikk ikke i detaljer om tidshorisonten.
2023 er i utgangspunkt ventet å bli lanseringsåret for pickupen Cybertruck, etter flere utsettelser. Det er ingen av Teslas modeller som har vært i nærheten av det antallet forhåndsreservasjoner som det nå er på Cybertruck.
Viecha sa derimot at han tror Model Y blir verdens mest solgte bilmodell noensinne i 2023, noe som åpenbart krever at selskapet kan skru opp produksjonsvolumet i tråd med rapportene fra Grünheide.
Nøkkeltallet
Han ba forøvrig investorene følge særlig nøye med på utviklingen for ett nøkkeltall i elbil-skiftet: Produksjonsprisen per bil.
Tross prisøkningen i sisteleddet sa Viecha at Teslas produksjonskostnader per bil har gått ned fra 84.000 dollar (ca. 852.000 kroner) i 2017 til 36.000 dollar (ca. 365.000 kroner) i år. En billigmodell og robotaxiene vil kunne dra det tallet ytterligere ned.