Sikter mot Porsche:
Den ikoniske sportsbilen Toyota Supra er tilbake
Supra er tilbake. På bilutstillingen i Genève i mars skal Toyota vise fram en sportsbil som tar opp arven etter den ikoniske sportsbilen som ble produsert fra 1978 til 2002. Nye Supra blir barskere og raskere enn noen tidligere utgaver.
Toyota har ennå ikke avslørt navnet på den nye sportsbilen, men i 2016 søkte Toyota europeiske myndigheter om rettighetene til navnet Supra. Det samme har skjedd i USA.
Noen bilder av den nye sportsbilen finnes heller ikke. Ei heller tekniske spesifikasjoner.
Toyota viser nå et såkalt teaser-bilde av bilen bakfra, men dette viser ikke mye mer enn en stor hekk-spoiler.
Les også: Toyota med ti elbiler tidlig i 2020
Det vi vet er at den nye sportsbilen utvikles i samarbeid med BMW. Det betyr at den om ikke lenge også dukker opp som BMWs nye Z4.
Trolig vil den produksjonsferdige bilen få mange av de samme design-trekkene som Toyota FT-1, en sportsbilstudie som ble vist fram for første gang på bilutstillingen i Detroit i 2014.
Den har en svært sporty design. Med førerplassen midt i mellom hjulakslene, vil vektfordelingen være svært balansert. Rattet i bilen er inspirert av Formel 1, med en startknapp og en rekke justeringsmuligheter.
Les også: Motors ekstreme vinterbiltest med Toyota CH-R
Siden Toyota har klart å holde kortene veldig tett til brystet, er det ikke lekket mange opplysninger om hva som befinner seg under panseret på nye Supra.
Japanske medier mener å vite at det mest sannsynlig blir en sekssylindret rekkemotor på rundt 350 hester. «Originale» Supra hadde også sekssylindrete rekkemotorer på mellom 150 og 276 hester.
Det er heller ikke usannsynlig at det er snakk om et hybriddrivverk og firehjulstrekk på den nye bilen.
At Toyota nå utvikler en helt ny sportsbil, kommer ikke som noen stor overraskelse. Toyota-sjef Akio Toyoda er svært opptatt at sportslige biler og er selv å finne bak rattet på flere typer racerbiler med Toyota-merke i grillen.
Etter at han tok over som sjef for den japanske bilprodusenten, har han lovet at «Toyota aldri mer skal bygge kjedelige biler».
Og kjedelig blir nye Supra garantert ikke.