GAMMELBILEN: Dersom Mustangen blir stående lenge på verksted, har Ambjørg Flaata kun en eldre Nissan Leaf å bruke.Foto: PRIVAT
Ambjørg uten bil på ubestemt tid:
Her er en ny grunn til ikke å bulke
Ambjørg Flaata fikk ødelagt den ene hovedlykta i et lite uhell og har nå ventet i over en måned på ny lykt. I mellomtiden får hun ikke brukt sin nye Ford Mustang.
Småbulking er irriterende og dyrt, enten man tar det på forsikringen eller tar hele regningen selv.
Men med korona, krig i Europa og rekordhøy etterspørsel etter nye biler, får småbulking nå en enda mer irriterende konsekvens: Du kan bli uten bilen din i uker, mange måneder, fordi delen(e) som må skiftes, rett og slett ikke er å få tak i.
I garasjeveggen
– De siste månedene ser vi en økning i antallet henvendelser om lange reparasjonstider, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
En av de uheldige er Ambjørg Flaata i Kongsvinger. I fjor sommer overtok hun og mannen en splitter ny Ford Mustang Mach-E til 650.000 kroner.
I februar hadde datteren et lite uhell. Hun skled inn i garasjeveggen. Resultat: Bulk og en ødelagt hovedlykt.
– Mannen min fikk beskjed om at lykta ikke er på Fords lager i Tyskland, og at de ikke vet hvor lang leveringstid det er. Om det er to uker eller to måneder. Nå har det gått over en måned, og vi vet ikke når bilen kan repareres, forteller Flaata.
Bilen kan ikke brukes med ødelagt lykt. Om 15 dager mister de leiebilen de har på forsikringen, og i henhold til forbrukerkjøpsloven har de ingen rettigheter til å få lånebil videre.
Dermed kan de stå uten bil.
– Det er så frustrerende. Jeg mistenker at det ikke bare er korona og krigen som er årsaken til leveringsproblemene, men også at de ikke lager reservedeler, fordi de helst vil selge flest mulig nye biler, sier Flaata.
Beklager
NAF mistenker det samme.
– Det er vanskelig å konkludere med at produsentene prioriterer å bruke nye deler i nye biler som skal ut på markedet. Men det er mye som tilsier det, sier Vigdis Svennungsen.
Dette avvises av Ford-forhandleren Sulland Kongsvinger.
– Både produksjon av nye biler, så vel som deler, prioriteres høyt. Våre eksisterende kunder er like viktige som nye kunder, sier Reidar Bekken, daglig leder ved Sulland Kongsvinger.
Han beklager at leveringsutfordringer i denne saken har ført til for lang reparasjonstid.
– Noen ganger kan det være vanskelig å få tak i enkelte deler. Men vi jobber intenst hver dag for å sikre at biler ikke blir stående.
Annonse
Hev seg rundt
Etter at Motor kontaktet bilforhandleren, har de og Ford prioritert å løse Flaatas sak.
– Det er nesten så direktøren i Ford Motor Norge har stilt sin Mustang til rådighet for kundene, sier Bekken, når han senere ringer tilbake for å fortelle at det går mot en løsning for Flaata.
– Lampe er nå på vei fra Tyskland, sier han fornøyd.
Og selv om kundene ikke har krav på lånebil, og heller ikke har fått tilbud om det når de selv har spurt, lover Sulland-sjefen dem gjennom Motor lånebil dersom reparasjonen mot formodning ikke er ferdig til de mister leiebilen gjennom forsikringsselskapet.
– Ja, da får de bil av oss gratis.
NAF kritisk
Vigdis Svennungsen i NAF Advokat er kritisk til tegn på stadig lenger reparasjonstid på grunn av delemangel.
– Det må kunne forventes at man får tak i reservedeler til biler innen en rimelig frist.
Hvis ikke forhandler greier det, kan man i ytterste konsekvens kreve heving av kjøpet.
Flaata er avhengig av bil i jobben sin.
– Erstatning for tap vil også kunne være aktuelt, sier Svennungsen – som også oppfordrer verksteder og kunder til å være pragmatiske, og finne midlertidige løsninger.
– Forhandlerne kan gjøre en midlertidig reparasjon der hvor det er mulig, slik at bilen kan brukes i ventetiden.
Mandag kveld forteller Ambjørg Flaata at hun og mannen hennes nå har fått lånebil fra forhandleren sin, og at de muligens får sin egen bil, med ny lykt, tilbake før påske etter at forhandler og importør prioriterte saken deres etter Motors henvendelser.