MØLLER-BIL: Volkswagen ID. Buzz stoppet etter 310 km i årets vintertest, 24 % under WLTP.

DEBATT:

– NAF gjør jobben som Møller burde gjort

Møller advarer mot at «viktige nyanser kan bli borte» i NAF og Motors vintertest av elbiler. Det er å snu saken på hodet. NAF skaffer de nyansene som Møller ikke gjør.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et leser­innlegg. Innholdet gir uttrykk for inn­senderens meninger. Ønsker du å sende et leser­­innlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no

Det kan være lett å bli blendet av en god bilselger, en flott annonse og drømmen om god rekkevidde. Kanskje slår du til på en elbil avbildet i et vakkert vinterlandskap med «inntil 400 km rekkevidde», fordi det er mer enn nok til å få deg fram og tilbake til hytta uten å lade?

Faktum er dessverre at avstanden fra annonse-rekkevidde til vinterrekkevidde er stor.

NAF og Motor har nå testet nærmere 100 elbiler. Resultatene er klare: Selv under forholdsvis milde vintertemperaturer mister bilene i snitt 20 prosent rekkevidde. Da er «inntil 400 km» redusert til 320 km.

Laboratorium

Den offisielle rekkevidden til en elbil måles i et laboratorium med 23 varmegrader. Det er noe helt annet enn en norsk vinter på minus fem og snø på veien.

Spør du en forhandler om hvor lang vinterrekkevidde en elbil egentlig har, har de ingen egne tall. De tallene er det NAF og Motor som skaffer.

Tallene våre viser også at noen bilmodeller mister mer rekkevidde enn andre. Hvilke som mister mest, og hvilke som mister minst, er også viktig forbrukerinformasjon. De tallene er det NAF og Motor som skaffer, ikke forhandlerne.

(Innlegget fortsetter under)

Realistiske forventninger

Harald A. Møllers kommunikasjonssjef Øyvind Roglien Skovli frykter at NAF kommuniserer resultatene på en måte som «kan skremme folk fra å velge elbil». Det er å sette ting på hodet.

En undersøkelse blant nærmere 1000 elbilister, gjennomført av Norstat for NAF i januar i år, viste at 45 prosent av elbileierne er skuffet over bilens rekkevidde om vinteren. Det forteller oss i NAF at bilbransjen ikke forbereder forbrukerne godt nok på hva de kan forvente seg.

Å gi forbrukerne mer realistiske forventninger om hva de kan forvente av rekkevidde, er ikke å skremme dem vekk – det er å ta forbrukerne på alvor. Det burde bilbransjen også gjøre.

Norske forhold

NAF og Motors rekkeviddetest kjøres med samme rute hvert år. Fra Oslo mot Dombås, over Venabygdsfjellet og ned igjen til Ringebu. Det betyr tidvise oppoverbakker, og én bratt nedstigning. Det er gode grunner til at det er slik. Den viktigste årsaken er at å kjøre en helt flat rute ville gi urealistiske resultater for forbrukeren. En rekkeviddetest for norske forhold må gå litt opp og ned.

Hele poenget med testen er å ikke kjøre på en flat testbane, men å teste den ute på landeveien, i under tilnærmet realistiske forhold og omgivelser.

NAF kommer til å fortsette med sine vintertester av elbil. Det er fordi forbrukeren trenger de sammenliknbare tallene for vinterrekkevidde. De tallene er det NAF og Motor, ikke forhandlerne, som skaffer.