Debatt om Skoda Enyaq og VW ID.4:
– Ingen fasit innen rekkevidde
– NAF og Motors rekkeviddetest var et grundig stykke arbeid, men rekkevidden de målte på våre modeller Skoda Enyaq iV 80 og Volkswagen ID.4 GTX viser at slike tester har svakheter, skriver kommunikasjonssjefene for Skoda og Volkswagen.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Skoda Enyaq iV80 blir hengt ut som den store taperen i testen, og vi fant ingen teknisk eller annen naturlig forklaring på hvorfor det ble slik. Derfor hev vi oss rundt og testet selv, og fikk et vesentlig bedre resultat. Samtidig tok vi med oss ID.4 GTX.
Vi gjennomførte samme test som NAF og Motor, med samme type bil, og fulgte samme retningslinjer til punkt og prikke. Været kunne vi ikke styre, og selv med dårligere forhold og kaldere batteri ved oppstart leverte vi 416 km rekkevidde med Skoda Enyaq iV 80. Altså helt i tråd med forventningene til denne modellen i kupert norsk vinterterreng. Det gjorde vi bare noen dager etter at Motor selv skrev følgende:
«… ett resultat som har vakt særlig oppsikt, nemlig at Skoda Enyaq iV 80 (varianten med bakhjulsdrift) bare gikk 347 km – mer enn fem mil kortere samme modell med firehjulstrekk.»
Mange henvendelser
Vi har fått en mengde henvendelser fra kunder, og potensielle kunder, etter at testresultatet ble publisert, og har selv klødd oss i hodet når vi har fått spørsmål om hva som er årsaken.
For Volkswagen ID.4 GTX ble resultatet 372 km med helt tilsvarende bil som ble målt til 353 i testen NAF og Motor gjennomførte. Vi sendte også av gårde en variant med noe mindre utstyr, og den stoppet på 402 km.
NAF og Motor nyter stor tillit blant norske bilister. Vår erfaring er at kunder og potensielle kunder vektlegger testene når de vurderer bilkjøp. Også andre medier henviser ofte til «NAF-testen». Det fører et ansvar med seg som fordrer at man bør være veldig presise rundt omtalen av en slik test, og hvilke fallgruver som hefter ved den.
Måler ikke WLTP selv
«Mange av de nye populære familiebilene rullet mellom 10 og 15 prosent kortere enn lovet i vinterkulda.» står det i ingressen når Motor presenterer testen. Uten at bilprodusentene har lovt at bilmodellene deres skal levere en definert vinterrekkevidde. Det Motor viser til er WLTP-rekkevidden, og den er det heller ikke bilprodusentene som måler. Den er målt av en uavhengig tredjepart, og forteller forbruker hva rekkevidden er i et kontrollert testmiljø.
Dette er så tall produsentene er pliktige å oppgi ved markedsføringen av bilene.
Grundig, men ingen fasit
Den upresise omtalen fra Motor kan i verste fall bidra til å svekke tilliten til bilprodusentene, uten at det er grunnlag for det. Testen som ble gjennomført av NAF og Motor, er allikevel noe av det grundigste og mest omfattende vi har vært involvert i noensinne. Dette er god og viktig forbrukerjournalistikk. Men det er altså ingen rekkeviddefasit.
Testmetodikken var grundig, godt dokumentert, og vi er imponert over det apparatet som ble satt i sving for å gjennomføre testen. Samtidig gir den ikke forbrukerne noen fasit på vinteregenskapene til elbiler under reell kjøring. Åpenbart har sjåføren mye å si, hvor en erfaren elbilist etter alle solemerker vil oppnå bedre rekkevidde enn en uerfaren. Under testen var det tilfeldig hvilke biler som ble kjørt av drevne elbilister.
Hardt straffet av bakke
En annen svakhet ved årets test avdekket vi da vi gjennomførte testen selv. Rundt det området hvor de fleste bilene gikk tom for strøm, var det en lang stigning i terrenget. De som stoppet rett før denne stigningen, ble hardt straffet. De som akkurat kom seg over kneika, ble belønnet fyrstelig med mange gratiskilometer i slake nedoverbakker hvor batteriene kunne regenerere.
Det som kanskje var marginale rekkeviddeforskjeller på to modeller, som kanskje skyldes av ulike kjørestil hos sjåførene, kunne derfor gi store utslag i testen.
Mest leste saker fra Motor.no de siste ukene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
Dårligere forhold
Det viste vår egen test, da vi fint kom oss over kneika og elegant leverte vesentlig bedre rekkevidde enn det Motor oppnådde i sin test. Til tross for dårligere forhold den dagen vi kjørte samme rute, i samme tempo, og etter alle de samme retningslinjene som Motor og NAF la til grunn da de kjørte.
Om slike tester brukes eller omtales som en slags fasit, kan det være mer misvisende enn en WLTP-måling på en kald vinterdag. Det rammet vår modeller denne gangen, og vi måtte selv til pers for å friskmelde særlig Skoda Enyaq iV 80 etter det oppsiktsvekkende resultatet vi så i NAF og Motors rekkeviddetest.
Det klarte vi heldigvis på første forsøk.