I februar fortalte vi historien til Jonas Lehn-Pedersen,
som syv år tidligere kjøpte en brukt Volkswagen Golf av Møller.
Da hadde bruktbilkunden og Møller allerede kranglet i
flere år om et høyt og økende oljeforbruk, som nå endte med et vedtak i
Forbrukerklageutvalget om at Møller kostnadsfritt må utbedre motoren, og om
nødvendig skrifte den.
I stedet for reparasjon, ble Møller og Lehn-Pedersen enige
om at de kjøper bilen tilbake fra ham, noe bruktbilkunden var fornøyd med.
I juni fortalte vi om en privatperson som solgte en BMW,
som ifølge salgsannonsen går «sinnssykt bra».
Det gjorde den, fordi bilen hadde fått flere hestekrefter
etter optimalisering av motoren.
Men kvinnen som kjøpte bilen, merket etter få måneder at den
både ristet og mistet motorkraft. Merkeverkstedet ga henne beskjed om behov for
reparasjon for 171.000 kroner på grunn av modifiseringen, som rett og slett
ødela motoren.
Kvinnen tapte imidlertid da hun saksøkte selgeren.
Trøndelag tingrett ga selgeren medhold.
Vi avslutter med Kristina Sæbø, damen med Toyotaen med
ødelagt kløtsj.
Da Motor skrev om den rekordlange reparasjonstiden, ble
det i hvert fall litt fart i sakene. Hun fikk verkstedtime, og også lånebil – slik at hun slapp mange måneder uten bil.
En onsdag i november skrev Kristina Sæbø igjen til Motor:
– Nå har jeg endelig fått tilbake bilen min. Alt fungerer som det skal!
Skifte av kløtsj tok altså nesten et halvt år, fra juni
til november, på grunn av produksjonsutfordringer.
Men det tok i hvert fall 11 måneder kortere tid enn det Toyota
først sa til henne.