MANGE MERKER: Stellantis består av en rekke bilmerker med en mengde modeller, men de sliter med å få tak i nok kunder.

3. kvartal:

Dårlig resultat for Stellantis

Bilselskapet Stellantis sliter med lavt salg og stor lagerbeholdning.

Publisert

Stellantis' inntekter i tredje kvartal falt med 27 prosent, som en følge av at leveransene gikk ned i bilprodusentens store markeder, melder Automotive News.

Det er særlig i Europa og Nord-Amerika Stallantis sliter, her er også problemet at de har for mange lagerbiler. 

Mange merker

Stellantis består en rekke bilmerker: Citroën, DS Automobiles, Opel/Vauxhall, Peugeot, Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram Trucks.

Administrerende direktør, Carlos Tavares, senket forventningene rundt resultatvarslet i forrige måned. 

Da rapporterte selskapet om synkende kjøretøyleveranser i tredje kvartal, ledet an av en nedgang på 36 prosent i det viktige nordamerikanske markedet.

– Selv om tiltakene i tredje kvartal løser de kortsiktige lagerproblemene i det amerikanske markedet, og nye modeller kan hjelpe Stellantis med å stabilisere salget i 2025, trengs det fortsatt en ny, langsiktig strategi, sier Citi-analytiker Harald Hendrikse.

Også tregt i Norge

Stellantis sier de har redusert lagerbeholdningen hos amerikanske forhandlere med mer enn 80.000 enheter i løpet av de fire månedene frem til oktober.

Bilprodusenten fremhevet dog at de har sterk etterspørsel etter nye modeller, som Citroën C3 og Peugeot 3008, og sier de vil tilby 40 helelektriske modeller i Europa i år.

Heller ikke i Norge var tredje kvartal særlig bra for Stellantis-merkene som selges i Norge – Peugeot, Opel, Fiat, Citroën, Jeep, Fiat, Alfa Romeo og DS, som importeres av Bertel O. Steen, i tillegg tas Maserati inn av Formula Automobile. 

Merkene hadde til sammen en markedsandel på 3,3 prosent, en nedgang fra 5,6 prosent i samme tidsperiode i 2023, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.