Elene Solli Smedvik kjørte i ca. 70 km/t da hun plutselig i en sving merket at hjulet begynte å riste.
– Jeg skjønte med en gang at jeg måtte stoppe og sjekke hva det kunne være.
Men da skjedde alt veldig raskt.
– Idet jeg trykket på bremsepedalen, datt hele hjulet av bilen, før det forsvant bortover veien og opp i skogen. Bilen fortsatte rett frem noen meter, før den falt rett ned på bremseskiven.
Dagen før hadde den unge kvinnen fra Troms kjøpt bilen, en 21 år gammel Audi A6 Quattro, fra en annen privatperson i Nord-Norge.
Den mannlige selgeren skrev i salgsannonsen for bilen at det er «mye nytt i forstilling» og at det er «nytt hjullager fremme».
Men dagen etter kjøpet falt altså hjulet på førersiden foran rett og slett av, mens Solli Smedvik var ute på sin første tur etter at hun hadde hentet bilen.
Annonse
– Fungerte fint
Selgeren avviste å betale erstatning til henne, med begrunnelse at bilen fungerte fint frem til og med den dagen han solgte den.
Elene Solli Smedvik klaget til Forbrukerrådet. Hun mener gjengene var dårlige, og at det var brukt feil hjulbolter.
Da Forbrukerrådets saksbehandler spurte selgeren om opplysningene han hadde gitt i annonsen, svarte selgeren at han bare videreformidlet det han fikk opplyst fra tidligere eier.
Forbrukerrådet greide ikke å megle til enighet. Solli Smedvik klaget videre til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bruktbilhandel.
– Ikke påregnelig
Hun krevde å få tilbake hele kjøpesummen.
– Det kostet meg over 10.000 kroner å reparere skadene på blant annet karosseriet, og kjøpe nytt hjul, forteller hun..
I Forbrukerklageutvalget har hun nå fått medhold. De konkluderer med at bilen var i vesentlig dårligere stand enn det Solli Smedvik hadde grunn til å regne med. Derfor skal hun få erstatning.
– Selv om det er en bil som er 21 år gammel og som har gått 280.000 kilometer, er det etter utvalgets oppfatning ikke påregnelig at et hjul faller av under kjøring, skriver Forbrukerklageutvalget.
Annonse
Rosa
De har vedtatt at kjøperen skal få et prisavslag som skjønnsmessig settes til 2000 kroner, i tillegg til 500 kroner i utgifter til bergingsbilen.
Det synes Solli Smedvik er altfor lite. Da Motor snakket med henne hadde hun heller ikke fått pengene av selgeren. Nå må hun eventuelt gå til namsmannen og kreve dem inn.
– Hvordan føltes det å miste hele hjulet i fart?
– Helt grusomt.
Bilen er imidlertid fikset nå. Elene Solli Smedvik har skiftet mange deler, og lakkert den om fra svart til delvis rosa.
– Den er så tøff! Jeg får masse kommentarer og blikk. Ofte tar folk bilde av bilen min, forteller hun.