Bilsalget i januar:
Denne bilen er elsket i Europa – i Norge får du ikke tak i den
Dacia Sandero gikk til topps på en januarsalgsliste med svært få innslag av elektrisitet.
Kanskje skyldes det produsentenes leveringsrytmer, men det skjedde i hvert fall igjen: Dacia Sandero ble Europas mest solgte bil i januar, skriver Automotive News.
I år som i fjor.
Bilen har toppet de europeiske månedsstatistikkene en rekke ganger, og endte som nummer 2 totalt i 2022, men selges altså ikke i Norge.
Dacias totale norgestall, for alle år, ser slik ut:
- Duster 1501 eksemplarer registrert– 32 i 2022, ingen så langt i 2023
- Lodgy 2 eksemplarer, det siste i 2015
- Logan 5 eksemplarer, det siste i 2016
- Sandero 1 eksemplar, også solgt i 2016
Sandero er en rumensk billigbil med forbrenningsmotor, og i det siste ligger mye av forklaringen på hvorfor den ikke er å se i norske forhandlerlokaler.
Hvor ble det av elbilene?
Det Renault-eide merket har også utmerket seg med svært dårlige kollisjonstester. Sandero høstet to stjerner og er dermed undergått av ganske få modeller. Tvillingen Jogger er et unntak, med sine ene stjerne.
Slik ser topp-10-listen ut, og skarpe øyne vil se at den skiller seg ganske kraftig fra hva vi ser i Norge, på ett punkt:
Europas mest solgte modeller i januar
# | Modell | Jan 23 | Jan 22 |
1 | Dacia Sandero | 19.346 | 16.193 |
2 | VW T-Roc | 16.723 | 12.704 |
3 | Toyota Yaris | 14.037 | 9146 |
4 | VW Tiguan | 13.948 | 10.558 |
5 | Toyota Yaris Cross | 13.495 | 11.325 |
6 | Renault Clio | 12.895 | 11.899 |
7 | Peugeot 208 | 12.683 | 15.609 |
8 | Opel Corsa | 12.307 | 10.635 |
9 | Dacia Duster | 12.168 | 9381 |
10 | Fiat Panda | 11.771 | 10.882 |
Kilde: Automotive News Europe / Dataforce
Nemlig: Først nede på 30.-plass finner man den første, rene elbilen, Tesla Model Y. 6889 eksemplarer av denne ble solgt i Europa i januar.
Igjen handler det nok aller mest om når biler blir levert. Så sent som i desember toppet Model Y Europa-listene, etterfulgt av Model 3, og da med høyere tall enn det du ser ovenfor: henholdsvis 31.562 og 20.258.
Nesten rent bord for VAG
Automotive News har også et blikk på de forskjellige bilkategoriene og skjærer rolig gjennom hele den klassiske diskusjonen om hva som er «premium». Her ligger rett og slett deres egen vurdering av selve merket til grunn.
I åtte av ti segmenter definert som ikke-premium, var det VAG-modeller på topp. Fiat Panda toppet minicar og Sandero small, men derfra og opp til midsize vans tronet sju Volkswagener og én Skoda.
Premium-listetoppene hadde få overraskelser, med en fordeling mellom Mini, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volvo og Tesla øverst.
PS: På et betydelig lavere salgsnivå, i klassen med navnet exotic, var det et jevnt race mellom Aston Martin DBX, Lamborghini Urus, Bentley Bentayga og Ferrari 296 GTB, i den rekkefølgen – alle med drøyt 100 solgte biler i januar.